Obra Digital és una revista de comunicació, estudis mediàtics i processos socials, d’accés obert, coeditada conjuntament entre la UVic-UCC, a través de la Facultat d’Empresa i Comunicació, i la Universidad del Azuay (Equador), les quals col·laboren amb nombrosos centres i universitats internacionals. De periodicitat bianual i amb una decidida vocació internacional, la revista publica tots els seus articles en castellà i en anglès.

Obra Digital s’enfoca en diferents àrees que inclouen TIC, audiències, nous llenguatges, comunicació digital, comunicacions aplicades, relacions públiques, comunicació organitzacional, comunicació política, comunicació i educació, disseny, màrqueting i publicitat, xarxes socials i videojocs, audiovisuals i monogràfics especialitzats en temes de màxima actualitat.

L’objectiu d’Obra Digital és difondre entre la comunitat científica internacional els resultats de rigoroses recerques que permetin el desenvolupament de la ciència i serveixin de consulta per a científics, estudiants i professionals.

[CAT] La secció monogràfica d’aquest número, editat per la Dra. Gema Lobillo Mora (Universitat de Málaga), planteja com, més enllà del periodisme esportiu, la comunicació esportiva està cobrant cada dia més importància. La manera de comunicar s’ha transformat. Ja no només comuniquen els/les periodistes en mitjans tradicionals, sinó que existeixen molts/tes emissor(e)s que conformen l’ecosistema mediàtic: esportistes, aficionats/des, clubs, administracions, etc. La forma de comunicar ha canviat degut a les noves tecnologies de la informació i la comunicació. En aquest context irrompen amb força els nous esports com els eSports, que han revolucionat l’àmbit esportiu i, amb ells, els estudis acadèmics.

[CAST] La sección monográfica de este número, editada por la Dra. Gema Lobillo Mora (Universidad de Málaga), plantea cómo, más allá del periodismo deportivo, la comunicación deportiva está cobrando cada día más importancia. La forma de comunicar se ha transformado. Ya no solo comunican los/las periodistas en medios tradicionales, sino que existen muchos/as emisores que conforman el ecosistema mediático: deportistas, aficionados/as, clubes, administraciones, etc.  La forma de comunicar ha cambiado debido a las nuevas tecnologías de la información y la comunicación. Irrumpen con fuerza nuevos deportes como los eSports, que han revolucionado el ámbito deportivo y, con ellos, los estudios académicos. Ir al número 24

[ENG] The monographic section of this number (Ed. Gema Lobillo Mora, Universidad de Málaga), address how beyond sports journalism, sports communication is becoming increasingly important. The way of communicating has changed. It is no longer only journalists in traditional media who communicate, but there are many broadcasters who make up the media ecosystem. In addition to journalists (Manfredi Sánchez et al., 2015), athletes, fans, clubs, administrations, etc. Furthermore, the way of communicating has evolved drastically, thanks to new information and communication technologies (social networks, mobile applications, etc.). New sports such as eSports have burst onto the scene, which have changed the world of sport and with them academic studies. Go to issue #24

[CAT] La secció monogràfica d’aquest número aborda com processos socials actuals concrets s’interrelacionen amb plataformes, continguts i productes comunicatius específics. En un gran nombre de processos social contemporanis el comportament dels grups es veu afectat pels mitjans de comunicació i les xarxes socials, elements que tenen un paper rellevant en la forma que prenen les interaccions humanes. En aquest número, doncs, es presenten articles en els quals s’exploren aquests processos en les seves múltiples dimensions.

[CAST] La sección monográfica de este número aborda cómo procesos sociales actuales concretos se interrelacionan con plataformas, contenidos y productos comunicativos específicos. En un gran número de procesos sociales contemporáneos el comportamiento de los grupos se ve afectado por los medios de comunicación y las redes sociales, elementos que tienen un papel relevante en la forma que toman las interacciones humanas. En este número, se presentan artículos en los que se exploran estos procesos en sus múltiples dimensiones. Ir al número 23

[ENG] The monographic section of this number address how specific contemporary social processes interrelate with specific communication platforms, content and products. In a large number of contemporary social processes, the behaviour of groups is affected by the media and social networks, elements that play a relevant role in the way human interactions take place. Depending on the case, these communication-related processes involve ethical and educational issues related to people’s physical and mental health, etc. Articles that explore these processes in their multiple dimensions are published. Go to issue #23

[CAT] Amb aquest monogràfic pretenem analitzar en profunditat com problemàtiques típiques de la nostra època i societats queden plasmades en els mons videolúdics i, a través, dels elements definitoris, del llenguatge del mitjà. No pot existir una ciutadania plena sense una  alfabetització lúdica amb la qual la ciutadania pugui accedir al videojoc, pugui entendre la seva significació i pugui crear contingut a través del mitjà.

[CAST] Con este monográfico pretendemos que se analice en profundidad como problemáticas típicas de nuestra época y sociedades se plasman en los mundos videolúdicos y a través de los elementos definitorios del lenguaje del medio. No puede existir una ciudadanía plena sin una alfabetización lúdica en la que la ciudadanía pueda acceder al videojuego, pueda entender cómo es su significación y pueda crear contenido a través del medio. Ir al número 22

[ENG] With this monograph we intend to analyze in depth how typical problems of our time and societies are reflected in the videoludic worlds and through the defining elements of the language of the medium. There can be no full citizenship without a playful literacy in which citizens can access the video game, can understand its meaning and can create content through the medium. Go to issue #22

[CAT] Davant la creixent importància de les competències digitals i l’alfabetització mediàtica, Obra Digital en el seu número 21 pretén abordar el tema des d’enfocaments i realitats diferents de tal manera que en aquest número es presenta una aportació que permet aprofundir en algunes àrees d’aquesta realitat fascinant i canviant, amb èmfasis especial en l’educació.

[CAST] Frente a la creciente importancia de las competencias digitales y la alfabetización mediática, Obra Digital en su número 21 pretende abordar el tema desde enfoques y realidades diferentes de tal forma que en este número se presenta un aporte que permite profundizar algunas áreas de este fascinante y cambiante realidad, con énfasis especial en la educación. Ir al número 21

[ENG] Given the growing importance of digital competence and media literacy, Obra Digital in its number 21 aims to address this issue from different approaches and realities in such a way that it presents a contribution that allows us to deepen some areas of this fascinating and changing reality, with special emphasis on education. Go to issue #21

[CAT] Les xarxes socials s’han apoderat del sector empresarial, l’àmbit publicitari i, a més, de l’àrea esportiva. Han tingut un impacte en la forma amb què ens comuniquem i ara s’han convertit en una part integral de les nostres vides. Les xarxes socials permeten a les organitzacions arribar als seus clients, independentment dels límits geogràfics, per crear una consciència de marca, però també arribar als usuaris per proporcionar notícies poc fiables. La influencia de les xarxes socials ha donat lloc a un gènere diferent de comunicació, on les converses són ràpides i la informació es transmet fàcilment. Per aquesta raó, les xarxes socials són un tema constant de discussió.

[CAST] Las redes sociales se han apoderado del sector empresarial, el ámbito publicitario y, además, del área deportiva. Han tenido un impacto en la forma en que nos comunicamos y ahora se han convertido en una parte integral de nuestras vidas. Las redes sociales permiten a las organizaciones llegar a sus clientes, independientemente de los límites geográficos, para crear una conciencia de marca, pero también llegar a los usuarios para proporcionar noticias poco fiables. La influencia de las redes sociales ha dado lugar a un género diferente de comunicación, donde las conversaciones son rápidas y la información se transmite fácilmente, por esa razón, las redes sociales son un tema constante de discusión. Ir al número 20

[ENG] Social media have taken over the business sector, the advertising field and, in addition, the sports sector. They have had an impact on the way we communicate and have now become an integral part of our lives. Social media allows organizations to reach their customers regardless of geographical boundaries to create brand awareness, but they also reach users to provide unreliable news. The influence of social media has led to a different genre of communication where conversations are fast and information is easily transmitted, for that reason, social media are a constant topic of discussion. Go to issue #20

[CAT] Les tecnologies de la informació i la comunicació estan moldejades per la societat, però també modificades per les estructures polítiques. Vincular tecnologies i democràcia implica parlar d’un ampli ventall d’escenaris en els quals interactuen diferents usuaris, continguts i diversos elements.

[CAST] Las tecnologías de la información y la comunicación están moldeadas por la sociedad, pero también modificadas por las estructuras políticas.  Vincular tecnologías y democracia implica hablar de un amplio abanico de escenarios en los que interactúan diferentes usuarios, contenidos, y diversos elementos. Ir al número 19

[ENG] Information and communication technologies are shaped by society but also modified by political structures. Linking technologies and democracy implies talking about a wide range of scenarios in which different users, content, and various elements interact. Go to issue #19

[CAT] La comunicació va més enllà dels mitjans i dels missatges. Ens ajuda a donar forma a les relacions socials a través de les quals donem sentit a la nostra realitat i cultura. En aquest número intentem donar espai a la creativitat i a àrees diverses de la comunicació i la cultura, incloent en la temàtica espais i veus sovint relegades a segon pla.

[CAST] La comunicación va más allá de los medios y mensajes, nos ayuda a dar forma a las relaciones sociales a través de las cuales damos sentido a nuestra realidad y cultura. Intentamos en este número dar espacio a la creatividad y a áreas diversas de la comunicación y la cultura, incluyendo en la temática espacios y voces con frecuencia postergados. Ir al número 18

[ENG] Communication goes beyond media and messages. It helps us to shape the social relationships through which we give meaning to our reality and culture. We tried in this issue to give space to creativity and  diverse areas of communication and culture, including subjects and voices frequently delayed. Go to issue #18

[CAT] Les implicacions que les xarxes socials i les noves tecnologies de la comunicació tenen en diferents àrees de la societat són la temàtica principal d’aquest monogràfic número 17. Intentem tenir una idea del efecte que tant xarxes socials com noves tecnologies de la comunicació tenen en diferents àrees i amb diversos protagonistes socials a través d’investigacions que analitzen temàtica variada aplicada en llocs diversos. La idea no és comparar, sinó més aviat observar efectes i aplicacions diferents que orientin cap a aplicacions més exitoses tant per institucions públiques com empreses i persones naturals en diferents contextos.

[CAST] Las implicaciones que las redes sociales y nuevas tecnologías de la comunicación tienen en distintas áreas de la sociedad son la temática principal de este monográfico diecisiete. Intentamos tener una idea del efecto que tanto redes sociales como nuevas tecnologías de la comunicación tienen en distintas áreas y con variados protagonistas sociales a través de investigaciones que analizan temática variada aplicada en lugares diversos.  La idea no es comparar, sino más bien observar efectos y aplicaciones diferentes que orientan hacia aplicaciones más exitosas tanto para instituciones públicas como empresas y personas naturales en varios contextos. Ir al número 17

[ENG] The implications of social networks and new communication technologies in different areas of society are the main theme of this seventeen monograph. We try to get an idea of the effect that both social networks and new communication technologies have in different areas and with various social protagonists through research that analyzes diverse themes applied in different places. The idea is not to compare, but to observe different effects and applications that lead to more successful applications for both public institutions, businesses and individuals in various contexts. Go to issue #17

[CAT] La preocupació fonamental del monogràfic present és reflexionar sobre al gestió de la comunicació vinculada a processos de sostenibilitat en organitzacions. En la societat contemporània el tema esmentat és fonamental, un cop que la responsabilitat social, ambiental i econòmica és la única alternativa perquè els ciutadans puguin sobreviure amb qualitat de vida. En aquest afany s’aborden temes d’interès per investigador(e)s i professionals de la comunicació, relacionats amb diferents àmbits en què es posa en joc un treball comunicacional que mira cap a la satisfacció de les necessitats actuals i futures dels actors socials, a la vegada que facilita el compliment del propòsit de les organitzacions de manera responsable amb ella mateixa i amb la societat.

[CAST] La preocupación fundamental del presente monográfico es reflexionar acerca de la gestión de comunicación vinculada a procesos de sustentabilidad en organizaciones. En la sociedad contemporánea el referido tema es fundamental, una vez que la responsabilidad social, ambiental y económica es la única alternativa para que los ciudadanos puedan sobrevivir con calidad de vida. En ese afán se abordan temas de interés para investigadores y profesionales de la comunicación, relacionados con distintos ámbitos en los que se pone en juego un trabajo comunicacional que mira hacia la satisfacción de las necesidades actuales y futuras de los actores sociales, al mismo tiempo que facilita el cumplimiento del propósito de las organizaciones de manera responsable consigo misma y con la sociedad. Ir al número 16 

[ENG] The main focus of the present monographic work is communications management linked to sustainability processes within organizations. This has become a fundamental topic nowadays, where the path toward social, environmental, and economic responsibility appears as the best alternative to gain the trust of and strengthen relationships with the public. Accordingly, this work covers topics of interest to communications professionals and researchers in different areas where communications activities aim to meet the current and future needs of social movers, while at the same time making it easier for organizations to fulfil their missions and be accountable to themselves and society. Go to issue #16

[CAT] El focus d’aquest monogràfic se centra en els reptes i oportunitats que les Relacions Públiques estan vivint en els nostres dies, especialment pel que fa a un món interconnectat, els nous mitjans de comunicació i els mitjans socials en diferents àmbits d’actuació. En aquest monogràfic, proposem al lector una radiografia que emmarqui el paper que juguen les relacions públiques dins l’àmbit digital, tant des del punt de vista teòric, com des d’un aplicat a diferents organitzacions de caràcter públic i/o privat. A més, el número actual recull diversos estudis de cas sobre el tractament comunicatiu que es dona a determinades fórmules aplicades a públics molt concrets i/o des d’organitzacions molt diferenciades.

[CAST] El foco de este monográfico se centra en los retos y oportunidades que las Relaciones Públicas están viviendo en nuestros días, especialmente en lo que concierne a un mundo interconectado, los nuevos medios de comunicación y los medios sociales en diferentes ámbitos de actuación. En este monográfico, proponemos al lector una radiografía que enmarque el papel que las relaciones públicas juegan dentro del ámbito digital, tanto desde un punto de vista teórico, como desde uno aplicado a diferentes organizaciones de carácter público y/o privado. Además, el presente número de la revista recoge varios estudios de caso sobre el tratamiento comunicativo que se da a determinadas fórmulas aplicadas a públicos muy concretos y/o desde organizaciones muy diferenciadas. Ir al número 15

[ENG] This paper is about the challenges and opportunities of public relations nowadays, especially concerning new mass media and social media. The public relations task is as important as ever and in particular in the field of communication, incorporating new strategies, tactics and skills, associated with the use of mass media and, increasingly, social networks. We propose a radiography of the role that public relations play in the digital world, both from a theoretical point of view, and as used by public and private sector organisations. This issue of the journal includes several case studies of the communicative treatment of approaches used for specific audiences by different organisations. Go to issue #15

[CAT] Obra Digital presenta aquest número especial sobre teoria de xarxes, educació i difusió del coneixement a partir d’una síntesi dels articles que el composen. Considerant que l’interès de la revista  consisteix en investigacions en l’àmbit de la comunicació i àrees afins, la nostra resposta ha estat reunir treballs que tracten bàsicament de teoria de xarxes, educació i difusió del coneixement.

[CAST] Obra Digital presenta este número especial sobre teoría de redes, educación y difusión del conocimiento a partir de una síntesis de los artículos que lo componen. Considerando que el interés de la revista consiste en investigaciones en el ámbito de la comunicación y áreas afines, nuestra respuesta ha sido reunir trabajos que tratan básicamente de teoría de redes, educación y difusión del conocimiento. Ir al número 14

[ENG] Obra Digital presents this special issue on the theory of networks, education and knowledge diffusion by outlining the articles that compose it. Our online journal consists of research in the field of communication and related areas, and for this issue we gathered papers on the theory of networks, education and knowledge diffusion. Go to issue #14 

[CAT] El focus d’aquest monogràfic se centra en els reptes i oportunitats que les Relacions Públiques estan vivint en els nostres dies, especialment en l’àmbit sanitari, entès en sentit ampli, però també pel que fa a la formació i la investigació de la disciplina dins del marc de la comunicació. Les Relacions Públiques segueixen vivint un moment d’auge, en el que estan en vigor més que mai i es consoliden dins del camp de la Comunicació, incorporant noves estratègies, tàctiques i tècniques que apliquen a diferents camps professionals. En aquest monogràfic, realitzarem un visionat teòrica-pràctic sobre l’estat actual d’aquest àmbit del coneixement, començant per emmarcar-la terminològicament, un anàlisi del paper que està jugant en diferents entorns empresarials, institucionals i acadèmics i acabant amb diferents estudis de cas de referència nacional i internacional vers la Comunicació de la Salut.

[CAST] El foco de este monográfico se centra en los retos y oportunidades que las Relaciones Públicas están viviendo en nuestros días, especialmente en el ámbito sanitario, entendido en sentido amplio, pero también en lo que refiere a la formación y la investigación de la disciplina dentro del marco de la comunicación. Las Relaciones Públicas siguen viviendo un momento de auge, en el que están en vigor más que nunca y se afianzan dentro del campo de la Comunicación, incorporando nuevas estrategias, tácticas y técnicas que aplican a distintos campos profesionales. En este monográfico, realizaremos un visionado teórico-práctico sobre el estado actual de este ámbito del saber, empezando por su enmarcación terminológica, un análisis del papel que están jugando en distintos entornos empresariales, institucionales y académicos y terminando con varios estudios de caso de referencia nacional e internacional en torno a la Comunicación de Salud. Ir al número 13

[ENG] The focus of this monographic is centred on the challenges and opportunities that the Public Relations are living in our days, especially in the ambiences of Health, but also in formation and investigation. The Public Relations keep on living through at this moment, in which they become strong inside the field of the Communication, incorporating new strategies, tactics and skills that apply to different professional fields. In this  monographic, we will realize a theoretical – practical vision on the current state of this ambience of the knowledge, starting by its terminological enmarcation, an analysis of the role that are playing in different management, institutional and academic environments and ending with several case studies of national and international reference concerning the Communication of Health. Go to issue #13

[CAT] La narrativa factual és aquella que parteix d’una suposada veracitat referencial en relació amb les seves històries. Dins de l’ampli camp d’allò real, aquest monogràfic es proposa l’estudi de tres formes d’expressió específiques : l’audiovisual, la interactiva i la transmèdia. Durant els últims anys,  cadascuna d’aquestes formes d’expressió ha desenvolupat unes estratègies i mecanismes propis per incentivar la col·laboració, la participació i implicació de les audiències. Ja sigui a partir de publicitat, programes comunitaris, projectes participatius o plataformes que apoderen als usuaris, les possibilitats que ens brinden aquests projectes fàctics semblen no acabar-se i reinventar-se en cada nova forma d’expressió. En aquest monogràfic, analitzarem com aquestes tres formes han incidit en l’àmbit de la no ficció a partir de la selecció d’alguns gèneres i formats clau propis com el documental, el periodisme, el museu o l’assaig.

[ESP] La narrativa factual es aquella que parte de una supuesta veracidad referencial en relación a sus historias. Dentro de este vasto campo de lo real, este monográfico se propone el estudio de tres formas de expresión específicas: la audiovisual, interactiva y transmedia. Durante los últimos años, cada una de estas formas de expresión ha desarrollado unas estrategias y mecanismos propios para incentivar la colaboración, participación e involucración de las audiencias. Ya sea a partir de publicidad, programas comunitarios, proyectos participativos o plataformas que empoderan a los usuarios, las posibilidades que nos brindan estos proyectos fácticos parecen no acabarse y reinventarse en cada nueva forma de expresión. En este monográfico, analizaremos como estas tres formas han incidido en el ámbito de la no ficción a partir de la selección de algunos géneros y formatos clave propios como el documental, el periodismo, el museo o el ensayo. Ir al número 12

[ENG] Factual narratives are based on an assumed referential veracity in regard to their stories. Within this vast field of reality, we describe three specific forms of expression: audiovisual, interactive and transmedia. Over recent years, each of these forms of expression has developed its own strategies and mechanisms to encourage collaboration, participation and involvement of audiences. Whether through advertising, community programs, participative projects or platforms that empower users, the possibilities of these factual projects seem to go on and on, being reinvented in each new form of expression. In this paper, we analyse how these three forms have influenced the field of non-fiction, on the basis of a selection of key genres and formats such as documentaries, journalism, museums and essays. Go to issue #12

[CAT] El focus d’aquest monogràfic se centra en els nous escenaris que estan sorgint en la comunicació política amb un viratge clar cap a l’ecosistema digital. Les formules comunicatives que estan utilitzant els experts per la seva aplicació a través de les organitzacions polítiques i els seus líders es recolzen, cada vegada amb més profusió, en eines i tècniques digitals. Aquest monogràfic ofereix nou articles sobre la comunicació política amb aproximacions des de l’àmbit digital, realitzades totes elles per acadèmics i investigadors científics. A través de les diferents investigacions presentades es constata com els actors polítics ja apliquen de manera intensiva els nous mitjans i plataformes, així com al utilització de canals digitals ad hoc en funció de la tipologia de públics als quals es dirigeixen. Però també queden de manifest com encara existeixen limitacions en l’ús de les eines digitals.

[CAST] El foco de este monográfico se centra en los nuevos escenarios que están surgiendo en la comunicación política con un claro viraje hacia el ecosistema digital. Las fórmulas comunicativas que están utilizando los expertos para su aplicación a través de las organizaciones políticas y sus líderes se apoyan, cada vez con mayor profusión, en herramientas y técnicas digitales. Este monográfico ofrece nueve artículos sobre la comunicación política con aproximaciones desde el ámbito digital, realizadas todas ellas por académicos e investigadores científicos. A través de las diferentes investigaciones presentadas se constata cómo los actores políticos ya aplican de manera intensiva los nuevos medios y plataformas, así como la utilización de canales digitales ad hoc en función de la tipología de públicos a los que se dirijan. Pero también quedan de manifiesto cómo aún existen limitaciones en el manejo de las herramientas digitales. Ir al número 11

[ENG] This monographic issue focuses on the new scenarios emerging in political communication with a clear shift to the digital ecosystem. Communicative formulas that are using experts in the field for implementation through political organizations and their leaders are supported, with increasing profusion in digital tools and techniques. This monograph provides nine articles on political communication with approaches from the digital sphere, realized by some academic and scientific researchers. Through various research presented it is observed how political actors and intensively apply new media and platforms, and the use of ad hoc digital channels depending on the type of audiences you are directed. But also show how there are still limitations in the use of digital tools. Go to issue #11

[CAT] El desè número de la Revista Obra Digital mostra una edició especial formada per cinc articles originats al XI Seminari de Videojocs, Educació i Comunicació celebrat a la ciutat de Salvador/Bahía. El Seminari, dedicat a “Videojocs i la seva evidencia en l’aprenentatge: els desafiaments en el procés d’avaluació”, tenia com a objectiu reunir a investigadors nacionals i estrangers amb l’interès de discutir temes relacionats amb la cultura digital i les seves manifestacions, en particular els videojocs. Els articles seleccionats per aquesta edició de la revista mostren investigacions de diferents contextos i enfocaments a Brasil.

[CAST] En su décimo número, la Revista Obra Digital  muestra una edición especial compuesta de cinco artículos originados del XI Seminario de Videojuegos, Educación y Comunicación celebrado en la ciudad de Salvador/Bahia. El Seminario cuyo tema fue “Videojuegos y su evidencia en el aprendizaje: los desafíos en el proceso de evaluación”, pretende reunir a investigadores nacionales y extranjeros con el interés de discutir temas relacionados con la cultura digital y sus manifestaciones, en particular los videojuegos. El interés se centra en abordar el tema “Videojuegos y su evidencia en el aprendizaje: desafíos en el proceso de evaluación”. Los artículos seleccionados para esta edición de la revista muestra investigaciones de diferentes contextos y enfoques en Brasil. Ir al número 10 

[ENG] The Journal Obra Digital in its tenth number, brings a special edition comprised five works originated from the XI Electronics Games Seminar, Education and Communication held in Brazil in Salvador / Bahia. The referred seminar whose theme was “Electronic Games and learning evidence: the challenges in the evaluation process” aims to meet both domestic and foreign researchers hoping to discuss topics related to digital culture and its manifestations, particularly electronic games. The works selected for this issue brings researches from different backgrounds and Brazilian approaches. Go to issue #10

[CAT] El monogràfic present proposa l’anàlisi d’alguns aspectes del disseny en aquesta societat intervinguda per la tecnologia que fa que el dissenyador contemporani desenvolupi noves formes de fer, i gràcies a la incorporació d’eines tecnològiques, estigui en contínua evolució. Una tasca professional que ha d’utilitzar les Tecnologies de la  Informació i la Comunicació (TIC), i que e troba amb la paradoxa de la producció immaterial, la qual cosa provoca replantejar-se l’ontologia dels objectes. Aquest monogràfic ofereix una aproximació a les noves pràctiques del disseny i també a l’anàlisi de la reapropiació d’altres de tradicionals, a més de proposar algunes pautes per conèixer i comprendre el disseny contemporani en la seva faceta mediadora i proactiva.

[ESP] El presente monográfico propone el análisis de algunos aspectos del diseño en esta sociedad mediada por la tecnología que hace que el diseñador contemporáneo desarrolle nuevas formas de hacer, y gracias a la incorporación de herramientas tecnológicas, estigui en continua evolución. Una labor profesional que ha de utilizar las Tecnologías de la Información y Comunicación (TIC), y que se encuentra con la paradoja de la producción inmaterial, lo que provoca replantearse la ontología de los objetos. Este monográfico ofrece una aproximación a las nuevas prácticas del diseño y también el análisis de la reapropiación de otras tradicionales, además de proponer algunas pautas para conocer y comprender el diseño contemporáneo en su faceta mediadora y propositiva. Ir al número 9

[ENG] This special issue examines some aspects of design in this technology-mediated society that lead contemporary designers to develop new ways of doing things, by incorporating continuously evolving technological tools. This professional task relies on information and communications technology (ICT), but also faces the paradox of immaterial production that implies a reconsideration of the ontology of objects. This issue offers a critical approach to new design practices and to the re-appropriation of traditional ones, and proposes some guidelines to understand contemporary design in its mediatory and proactive role. Go to issue #9

[CAT] El número 8 de la Revista aprofundeix en les formes d’expressió narratives de no ficció audiovisual, interactiva i transmèdia. Al llarg de la història de la comunicació, l’àmbit de la no-ficció sempre ha estat considerat com menor respecte el seu homònim de ficció. Això també passa en el camp de la investigació, on les narratives de ficció audiovisual, interactiva i transmedia sempre han anat un pas per davant de les de no ficció. Aquest monogràfic proposa un acostament teòrica-pràctic a narratives de no ficció com el documental, el reportatge, l’assaig, els formats educatius o les pel·lícules institucionals, amb l’objectiu d’oferir una radiografia de la seva ubicació actual en l’ecosistema dels mitjans.

[ESP] El número 8 de la Revista profundiza en las formas de expresión narrativas de no ficción audiovisual, interactiva y transmedia. A lo largo de la historia de la comunicación, el ámbito de la no ficción siempre ha sido considerado como menor respecto de su homónimo de ficción. Esto sucede también en el campo de la investigación, donde las narrativas de ficción audiovisual, interactiva y transmedia siempre han ido un paso por delante de las de no ficción. Este monográfico propone un acercamiento teórico-práctico a narrativas de no ficción como el documental, el reportaje, el ensayo, los formatos educativos o las películas institucionales, con el propósito de ofrecer una radiografía de su ubicación actual en el ecosistema de medios. Ir al número 8

[ENG] Number 8 of  Obra Digital explores  audiovisual, interactive and transmedia non-fiction narrative expression forms. Throughout the history of communication the field of non-fiction has always been regarded as less than its fictional namesake. This is also true in the field of research, where the studies into audiovisual, interactive and transmedia fiction narratives have always been one step ahead of the studies into nonfiction narratives. This monograph proposes a theoretical and practical approach to narrative nonfiction forms as documentary, reporting, essay, educational formats and institutional films in order to supply a picture of its current position in the media ecosystem. Go to issue #8

[CAT] El número 7 d’Obra Digital aprofundeix en l’adaptació que diferents sectors estan realitzant amb la consolidació d’Internet com a eina de comunicació entre organitzacions i usuaris. El sector de l’educació aprofita l’eina per a interactuar amb els seus alumnes, a més d’utilitzar-la com a recurs educatiu a les aules. Sectors com el turístic i el càrnic dissenyen campanyes de responsabilitat social corporativa per conscienciar i comunicar als seus grups d’interès, a la vegada que les televisions locals generen canals paral·lels amb la seva audiència aprofitant les xarxes socials i altres possibilitats que ofereix Internet. L’anàlisi contingut en diferents articles permetrà al lector conèixer la realitat social de la world wide web des de diferents perspectives en aquests sectors i entorns específics.

[CAST] El número 7 de Obra Digital profundiza en la adaptación que diferentes sectores están realizando con la consolidación de internet como herramienta de comunicación entre organizaciones y usuarios. El sector de la educación aprovecha la herramienta para interactuar con sus alumnos, además de como recurso educativo en las aulas. Sectores como el turístico y el cárnico diseñan campañas de responsabilidad social corporativa para concienciar y comunicar a sus grupos de interés, a la vez que las televisiones locales generan canales paralelos con su audiencia aprovechando las redes sociales y otras posibilidades que ofrece Internet. El análisis de estos diferentes artículos permitirá al lector conocer la realidad social de la world wide web desde diferentes perspectivas en estos específicos sectores y entornos. Ir al número 7

[ENG] The number 7 of Obra Digital Revista de Comunicación deepens in the adaptation that different sectors are realising with the consolidation of internet like tool of communication between organisations and users. The sector of the education takes advantage of this tool to interact with his students, in addition to use it as educational resource in the classrooms. Sectors like the tourist and the meat industry design campaigns of corporate social responsibility for to notice and communicate to his groups of interest, at the same time that local televisions generate parallel channels with his audience taking advantage of the social networks and other possibilities that Internet offers. The analysis of these different articles will allow to the reader know the social reality of the world wide web from different perspectives in these specific sectors and surroundings. Go to issue #7

[CAT] El volum 6 d’Obra Digital Revista de Comunicació, ofereix una miscel·lània d’articles que presenten treballs relacionats amb el contingut digital tractat des de diversos angles: la visualització del disseny cartogràfic o d’espais artificials, la construcció de la narrativa i la producció en els videojocs. El nou número centra la seva atenció en les investigacions de l’emergent industria cultural del disseny i el videojoc des del punt de vista comunicatiu.

[CAST] El volumen 6 de Obra Digital Revista de Comunicación, ofrece una miscelánea de artículos que presentan trabajos relacionados con el contenido digital tratado desde diversos ángulos: la visualización del diseño cartográfico o de espacios artificiales, la construcción de la narrativa y la producción en los videojuegos. El nuevo número centra su atención en las investigaciones de la emergente industria cultural del diseño y el videojuego desde el punto de vista comunicativo. Ir al número 6

[ENG] Issue 6 of Obra Digital contains a collection of articles on studies that examine digital content from different angles, including the display of cartographic design or virtual spaces, the construction of narrative, and video game production. This new issue focuses on research in the emerging cultural industry of design and video games, from the perspective of communication. Go to issue #6

[CAT] El volum 5 d’Obra Digital Revista de Comunicació, ofereix als lectors una selección d’articles que contribueixen a mostrar el potencial dels videojocs i l’ampliació de les seves possibilitats gràcies a la interacció que s’aconsegueix amb ells.

 [CAST] El volumen 5 de Obra Digital Revista de Comunicación, ofrece a los lectores una selección de artículos que contribuyen a mostrar el potencial de los videojuegos y la ampliación de sus posibilidades gracias a la interacción que se logra con ellos. Ir al número 5

[ENG] Issue 5 of Obra Digital offers a selection of seven articles that highlight the potential of video games and their expanding scope; the result of the new levels of interaction that are now possible. From the design of games to gamification, this issue encourages readers to discover why researchers are focusing increasingly on the study of interactivity and video games. Go to issue #5

[CAT] El volum 4 d’Obra Digital, presenta al lector una miscel·lània d’articles que comprenen des de la utilització dels mòbils pels infants i la utilització dels telèfons mòbils en el procés de compra, fins a l’estat actual del desenvolupament documental. La intenció d’aquest número és presentar un reflex d’alguns dels aspectes en els quals s’està investigant a nivell de comunicació digital actualment en l’àmbit de la comunicació i la publicitat.

[CAST] El volumen 4 de Obra Digital, presenta al lector una miscelánea de artículos que abarcan desde la utilización de los móviles por los niños y la utilización de los teléfonos móviles en el proceso de compra, hasta el estado actual del desarrollo documental. La intención de este número es presentar un reflejo de algunos de los aspectos en los que se está investigando a nivel de comunicación digital actualmente en el ámbito de la comunicación y la publicidad. Ir al número 4

[ENG] El volumen 4 de Obra Digital, presenta al lector una miscelánea de artículos que abarcan desde la utilización de los móviles por los niños y la utilización de los teléfonos móviles en el proceso de compra, hasta el estado actual del desarrollo documental. La intención de este número es presentar un reflejo de algunos de los aspectos en los que se está investigando a nivel de comunicación digital actualmente en el ámbito de la comunicación y la publicidad. Go to issue #4

[CAT] El volum 3 de la revista ofereix una selecció d’articles que contribueixen a mostrar l’ús que actualment es dona als blogs. Les converses més superficials s’estan traslladant a les xarxes socials, però els blogs segueixen essent l’espai per les discussions amb més contingut. D’aquesta manera i a través dels articles presentats, s’observa que els blogs no estan en decadència sinó que segueixen creixent i segueixen essent un component fonamental dins del món dels “social media”.

[CAST] El volumen 3 de la revista ofrece una selección de artículos que contribuyen a mostrar el uso que actualmente se les da a blogs. Las conversaciones más superficiales están trasladándose a las redes sociales, pero los blogs siguen siendo el lugar para las discusiones con más contenido. De esta manera y a través de los artículos presentados, se observa que los blogs no están en decadencia, siguen creciendo y siguen siendo un componente fundamental dentro del mundo de los “social media”. Ir al número 3

[ENG] Issue 3 contains a selection of articles that illustrate the way blogs are currently used. The more superficial kinds of conversations are moving to social networking sites, but blogs continue to be the place for deeper discussions. The articles presented here indicate that blogs are not in decline. In fact, they are continuing to grow and are a fundamental component in the “social media” world. Go to issue #3

[CAT] El volum 2 presenta un mapa de l’ecosistema dels mitjans de comunicació a Brasil i a Espanya. Mostra un resum de l’anàlisi presentat pel projecte “Comunicació mòbil” (PHB2009-0001), finançat pel Ministeri d’Espanya i el ministeri d’educació a Brasil. La xarxa Brasilenya-Espanyola d’investigador(e)s ha generat un document amb una perspectiva multidisciplinària de la comunicació mòbil en el context dels mitjans de comunicació, identificant possibles i nous continguts, així com serveis i oportunitats de negoci.

[CAST] El volumen 2 de la revista presenta un mapa del ecosistema de los medios de comunicación en Brasil y España. Muestra un resumen del análisis presentado para el proyecto “Comunicación móvil” (PHB2009-0001), financiado por el Ministerio de España y el ministerio de educación en Brasil. La red Brasileña-Española de investigadores ha generado un documento con una perspectiva multidisciplinaria de la comunicación móvil en el contexto de los medios de comunicación, identificando posibles y nuevos contenidos, así como servicios y oportunidades de negocio. Ir al número 2

[ENG] Issue 2 describes the media ecosystem in Brazil and Spain. It includes a summary of the analysis presented for the “Mobile Communication” project (PHB2009-0001), which was funded by the Ministry of Spain and the Brazilian Ministry of Education. The Brazilian-Spanish network of researchers used a multidisciplinary approach to prepare a document on mobile communication in the context of the media. They identified potential and new content, services and business opportunities. Go to issue #2

[CAT] La convergència anuncia la coexistència dels nous mitjans digitals amb l’auge d’una cultura participativa, protagonitzada per comunitats d’usuaris amb una activitat gairebé frenètica. Noves modalitats de treball cooperatiu que permeten la creació i recreació grupal de continguts, i la creació de comunitats d’usuaris que utilitzen i reutilitzen les noves modalitats de serveis. Aquest panorama indica que la industria mediàtica a Catalunya -i al món, en general- es troba en un moment d’evolució i expansió. És aquí on la dona representa un moment d’evolució i expansió. És aquí on la dona representa un paper important, i això ho saben els productors de continguts, agències, universitats, etc., ja que tots ells es beneficien d’entendre l’ús i el consum dels mitjans a través dels estudis de gènere.

[CAST] La convergencia anuncia la coexistencia de los nuevos medios digitales con el apogeo de una cultura participativa, protagonizada por comunidades de usuarios con una actividad casi frenética. Nuevas modalidades de trabajo cooperativo que permiten la creación y recreación grupal de contenidos, y la creación de comunidades de usuarios que utilizan y reutilizan las nuevas modalidades de servicios. Este panorama indica que la industria mediática en Cataluña-y en todo el mundo en general-se encuentra en un momento de evolución y expansión. Es aquí donde la mujer representa un papel importante, y esto lo saben los productores de contenidos, agencias, universidades, etc., ya que todos ellos se benefician de entender el uso y el consumo de los medios a través de los estudios de género. Ir al número 1

[ENG] Media convergence heralds the coexistence of new digital media and the rise of the participatory culture, led by user communities and their almost frenetic activity. New cooperative work methods enable groups to create and recreate contents, and promote the formation of user communities who use and reuse the new kinds of services. Consequently, the media industry in Catalonia – and in the world in general – is in a phase of development and expansion. In this context, women play an important role of which content producers, agencies and universities are aware, as they all benefit from an understanding of the use and consumption of media gained through gender studies. Go to issue #1