L’alumnat de primer curs dels graus de Periodisme i Comunicació Audiovisual ha començat el curs 2024-25 amb una classe eminentment pràctica de sociologia sobre el terreny. Els estudiants es van desplaçar al Remei de Vic per conèixer la història i el context del barri així com les diferents iniciatives que s’hi porten a terme de la mà dels veïns i veïnes. La visita ha estat el tret de sortida per al desenvolupament dels treballs de  l’assignatura de Sociologia que faran al llarg del semestre.

Les Cases Barates de Vic

En el primer recorregut, l’alumnat va escoltar una breu introducció per comprendre què son els habitatges Montseny, coneguts com ‘Les Cases Barates’ de Vic, el seu origen i la història dels seus habitants. Aquest és un dels barris de la ciutat estigmatitzat per alguns estereotips associats a la immigració i en els darrers temps, també la immigració racialitzada. Amb tot, l’indret compta amb un fort teixit veïnal de vincles i relacions de cura entre les persones que hi viuen i hi treballen.

Així, l’alumnat va conèixer les persones que fan possible que es facin classes de català per a nouvinguts al Centre de Formació per Adults del barri. Els estudiants, dividits en grups, també van conèixer la Biblioteca i el servei de lleure i reforç educatiu per als infants a través de dues mares dels petits usuaris.

El recorregut també va passar pel punt Òmnia, on la responsable va explicar les diferents funcions que realitzen, actualment amb un fort enfocament en l’alfabetització digital de les persones i el canvi que això ha suposat pel barri al llarg del temps i amb els temps.

La intensa visita també va recórrer l’Espai Social El Montseny, dedicat a la gen gran; la mesquita del Remei i la parròquia de Santa Maria del Remei, especialment sensibles amb les necessitats dels veïns, més enllà de les religioses, i el Centre d’Atenció Primària, enfocat a la salut.

Últimes tecnologies i economia circular, també al Remei

Durant la visita, l’alumnat també va conèixer les iniciatives d’economia circular, social i solidària amb l’important paper que hi tenen les cooperatives i les entitats federades, que en aquest cas van portar a terme dos representants de la Comunalitat, estretament lligada a l’Associació de Veïns i la cooperativa la Fera Ferotge, centrada en l’orientació i la inserció laboral dels joves i el seu component de dinamitzadors de l’espai públic.

Així, des del primer moment, l’alumnat es va submergir en un barri heterogeni i complex però també dinàmic i vibrant en el que va ser una primera classe de sociologia accelerada sobre el terreny.