L’èxit de la primera edició, en català, de l’obra del professor de la UVic Jordi de San Eugenio Teoria i mètodes per a marques de territori, editat per la UOC el passat 2011, ha permès que l’editorial universitària confiés amb una versió castellana de l’obra per exportar a tot el mercat de parla hispana. El llibre Teoría y métodos para marcas de territorio, al carrer des d’aquest setembre de 2012, ha portat a l’autor a fer una revisió de la seva obra i, a més a més, compta amb una presentació inèdita del degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Antoni Soy, de qui els seus coneixements sobre l’empresa complementen a la perfecció l’essència del text. El pròleg original del professor José Antonio Donaire, conegut blocaire sobre el tema en qüestió, acaben de legitimar la intersecció teòrica que traça Jordi de San Eugenio a l’obra.

L’aparició d’aquest text, en castellà, és especialment rellevant en un moment que la recerca en comunicació fa un pas evident i necessari cap la integració de disciplines i, per tant, aquesta teixeix llaços importants amb altres àrees com la geografia i l’urbanisme. El tema principal del congrés de l’AIERI d’Istambul, l’any 2010, ja va girar a l’entorn de les ciutats i la comunicació, mentre que els estudis sobre Olimpisme i mèdia cada vegada tenen més necessitat de plantejar el fenomen de la comunicació com a part essencial a l’hora de crear una estratègia d’sports place branding per les ciutats que acullen els jocs. Vegis la literatura acadèmica que ja han generat els futurs Jocs de Rio de Janeiro del 2016, per exemple, dins l’informe Mosaico olímpico. Investigación multidisciplinar y difusión de los estudios olímpicos (Ajuntament de Barcelona i CEO, 2011).

En aquest context, la traducció de l’obra de Jordi de San Eugenio significa obrir al mercat llatinoamericà un àmbit de recerca –la de comunicació i territori– emergent a casa nostra, però amb múltiples potencialitats, tal com han demostrat els treballs del grup de recerca TRACTE (Traducció Audiovisual, Comunicació i Territori) de la UVic (on pertany l’autor), l’Insetur de la UdG o el Centre d’Estudis Olímpics, de la Universitat Autònoma de Barcelona, coeditor de l’informe que s’ha citat en el paràgraf anterior. L’obra de San Eugenio té el valor de valorar críticament i realçar des d’un punt de vista interdisciplinar les aportacions de referents com Joan Nogué (en l’àmbit de la geografia humana), Simon Anholt (en el del branding) o Joseph Nye (en el de la diplomàcia pública). Tots ells formen el collage intel·lectual que dissenya l’autor al llarg de les prop de tres-centes pàgines que té el seu nou volum, Teoría y métodos para marcas de territorio.