El polifacètic guionista català Piti Español va ser dijous passat a la FEC per fer una masterclass sobre la construcció de diàlegs a l’alumnat de Comunicació Audiovisual. El reconegut escriptor va ser el professional convidat a l’aula de Taller de Guió Cinematogràfic impartit per Maria Forga.

“Crear expectativa, colpir emocionalment l’espectador i fer-ho amb estil propi son els tres principis bàsics per explicar una història que funcioni”, va dir Piti Español. Aquestes son les premisses que hauria de tenir qualsevol guió -amb més o menys diàleg- per captivar l’audiència i mantenir-la interessada en allò que li vulguem explicar. Els diàlegs son, no obstant, un dels elements que “més costa” -va afirmar el guionista- “perquè se solen utilitzar malament”.

Els diàlegs no son només text, son acció

Els diàlegs entre personatges no s’han de basar en allò que es diuen els personatges, sinó en una part de l’acció que es trasllada a l’espectador visualment. “Moltes vegades es tendeix a utilitzar el diàleg com un recurs per informar a l’espectador de coses que normalment, a la vida real, no es diuen així. De fet, gairebé ni es diuen sinó que es transmeten via petits gests, mirades, sorolls…”. Per aquest motiu, Español va afirmar que “cal posar el mínim de diàleg a les escenes” i buscar recursos per explicar la resta.

“Hem de fer creure a l’espectador que és intel·ligent”

A través de nombrosos exemples projectats durant la sessió, l’expert va mostrar com depurar la informació que es trasllada a l’audiència per depositar en el diàleg allò essencial, allò que troba en el diàleg la millor manera de ser vehiculat i deixar la resta d’elements en el terreny del subtext que, a més, es comunica de manera més natural i connecta millor amb l’espectador. En aquest punt, Español va fer èmfasi en situar els diferents elements de la trama en un punt que permeti a l’espectador que “descobreixi alguna cosa” i que en argot s’anomena “elevar l’espectador”. “Hem de fer creure a l’espectador que és intel·ligent” va dir el guionista.

Trucs narratius

Al llarg de la sessió, Español es va referir a altres elements que, juntament amb els diàlegs, formen part de la construcció de la peça final i que tenen a veure amb el ritme i el joc entre l’expectativa i l’emoció. Algunes de les esmentades durant la classe van ser les transicions entre escenes, els efectes que ajuden a donar credibilitat o els conflictes morals com a punts de partida per parlar sobre temes determinats.

Repàs a clàssics i moderns des de l’Aula de Cinema

Alguns dels fragments que es van poder veure durant la sessió van ser els de pel·lícules com Wonderland (1999) i Harper (1966) o sèries mítiques com Breaking Bad (2008) i Friends (1994). La llista d’exemples esmentats es va estendre àmpliament amb altres produccions no projectades com la pel·lícula Air (2023), To be or not to be (1942), i les sèries catalanes Estació d’Enllaç (1994) i Sitges (1996), entre altres.