En Daniel Feixas, en Roger Carandell i l’Ernest Codina, són tres ex-estudiants de la Universitat de Vic que acaben de publicar ‘Com triomfar a Youtube’. Un llibre que poques setmanes ja ha arribat a la segona edició. Un altre èxit a la carrera d’aquests tres comunicadors que han aconseguit fer-se un bon lloc a la xarxa i als mitjans de comunicació.

“Per poder triomfar a Youtube, a més de marcar la diferència, has de fer alguna cosa que emocioni i que faci que vulguis ser el primer en compartir-ho”

Com va sorgir el projecte ‘Com triomfar a Youtube’?

Roger Carandell: la idea neix de l’editorial La Galera, nosaltres som periodistes, i la plataforma Youtube la coneixem, però a nivell usuari. Necessitàvem un tècnic i sabíem que en Dani era un expert i que podia encaixar a la perfecció amb el projecte.

Ernest Codina: Nosaltres vam tenir molt èxit amb els llibres d’ “Adolescents.cat”, i l’editorial ens demanava un nou projecte, i arran d’una primera idea que havia tingut la pròpia editorial sobre l’èxit d’alguns casos molt puntuals a Youtube, vàrem decidir parlar d’aquest portal de vídeos amb una persona que ho sabia tot, des dels seus orígens fins a les seves entranyes.

Daniel Feixas: Nosaltres ens coneixíem de la Universitat i de la comarca i quan m’ho van proposar no vaig dubtar en sumar-m’hi, ja que em va agradar molt la idea.

Quan de temps fa que esteu treballant amb el projecte?

R. C: Ens ho van encarregar pel març del 2013, durant l’estiu passat ens hi vam endinsar, l’Ernest va començar a fer la feina més periodística contactant amb tots els ‘youtubers’, però el llibre va començar a agafar forma abans de Nadal. Volíem esperar fins a l’últim moment perquè fos un llibre amb les dades molt actualitzades.

E.C: La xarxa és un món que va molt ràpid i vam decidir treure’l amb el màxim de d’informació nova possible.

En el llibre apareixen molts ‘Youtubers’ (estrelles forjades en aquest canal d’Internet), us va costar posar-vos en contacte amb ells?

E.C. : No va ser gens una tasca senzilla, vaig començar a buscar les adreces de correu dels ‘youtubers’, molts pocs em van respondre, els primers que ho van fer em van facilitar contactes d’amics seus: d’altres ja els coneixíem com és el cas d’en Sak Noel o l’Enzo Vizcaíno (el periodista que es va fer conegut per cantar el seu currículum al metro de Barcelona), però no va ser fàcil fer la selecció.

D.F.: Ara amb el llibre em obert molt camí, els ‘Youtubers’ no són gent oberta als mitjans tradicionals, són gent que reben molts correus i moltes propostes i no poden llegir tot el que els hi arriba.

R.C.: En aquest terreny no hi havia cap llibre i confiar en algú que no coneixes, ni saber quin serà el contingut del llibre, però finalment, acaben confiant i veuen que el que han fet ha tingut cert ressò.

Quin assessorament heu tingut per poder fer el llibre?

D.F.: Vam consultar a diverses persones com la directora de Google Mediterrània a l’Estat espanyol, la María Ferreiras, que ens va facilitar molta informació. La idea era fer un llibre que parlés de Youtube, però que no fos ni per tècnics ni per gent del sector, ni per adolescents aficionats aquest portal, sinó fer un llibre que el pogués llegir tothom.

E.C.: Ha estat un treball de camp i d’anar trobant-nos amb la realitat de Youtube i a través de les experiències de la gent te’n adones dels termes que s’utilitzen, de l’argot d’aquesta plataforma. El glossari és una part que s’ha anat fent quan ens hem adonat que hi havia tota una terminologia que era important especificar-la.

En el llibre hi apareixen molts vídeos virals, per què hi ha vídeos virals que triomfen i d’altres que no?

D.F.: Qui sapigués això tindria la clau de l’èxit, però després de veure molts vídeos virals, hi ha unes consignes o tècniques que es repeteixen. Triomfar no és gens fàcil, el 99% dels vídeos que volen ser virals fracassen. També és veritat que hi ha molts vídeos que han estat virals i no han tingut la pretensió de ser-ho.

E.C. :Tots els vídeos que triomfen tenen una capacitat comunicativa important i generen una reacció a l’espectador que fa que ho vulguis compartir al teu mur de les diferents xarxes socials.

R.C.: Per triomfar, a més de marcar la diferència, has de fer alguna cosa que emocioni o transmetre algun sentiment, ha de tenir alguna cosa que vulguis ser el primer en compartir-ho. Tenir una bona idea i saber-la executar amb gràcia.

Que la televisió vagi a buscar els ‘Youtubers’ és senyal que ha perdut la batalla amb aquest portal d’Internet?

R.C. la televisió es retroalimenta de Youtube no ho veu com una amenaça sinó com una font de recursos. És molt difícil que la televisió et doni una oportunitat, però en canvi si tens una bona idea, amb pocs recursos pots penjar un vídeo i que aquest tingui més audiència que un programa de televisió.

E.C.: Youtube ha canviat els hàbits de consum de producció de televisió, i a la vegada aquesta plataforma s’alimenta de la televisió. Aquest llibre té la pretensió d’obrir els ulls a la gent i animar-los a aprofitar aquesta eina per explotar el talent.

D.F.: La televisió és un mitjà de comunicació que mou molts diners. A Youtube, els diners que hi ha, provenen de la publicitat i els controla la gent de Youtube, hi ha molt poca gent que pugui viure de penjar vídeos a aquesta plataforma. A Youtube primer has de produir i si ets bo, llavors cobres.

Es pot viure de Youtube?

D.F.: A tot l’Estat hi deu haver unes 10 persones que poden viure de Youtube, es necessitarien unes 200.000 reproduccions diàries per tenir un sou digne.

Harlem Shake, Lip dub o el flashmob, són fenòmens virals que no tan ràpid com arriben marxen, a què és degut això?

D.F.: D’una banda, Les tendències són globals, i per l’altra, són molt més efímeres. Abans trigaven molt a arribar i ara arriben al mateix dia i també marxen molt ràpid.

R.C.: Són modes molt potents que arriben a molta gent, un fenomen empeny a l’altre. El fet que marxin tan ràpid també és degut a que la gent vol coses noves.

Vosaltres Ernest i Roger sou gent de ràdio, creieu que les emissores generalistes haurien de potenciar molt més el canal de Youtube?

E.C.: Jo sóc partidari de fer-ho. A la ràdio es fan entrevistes molt interessants. És un mitjà molt efímer. Moltes vegades et perds molts matisos o reaccions del convidat o del conductor del programa.

D.F.: La ràdio és un format de so perquè s’escoltava en aparells que només emetien so, però avui en dia si un mitjà té Internet i vol penjar un programa de ràdio gravat, perquè no es pot fer?

R.C.: A Youtube no cal una gran realització, pots deixar una càmera fixe i penjar el vídeos sense pràcticament editar-lo. Encara hi ha gent que no és conscient del poder de Youtube.

Actualment el llibre ‘Com triomfar a Youtube’ ha arribat a la segona edició, quines sensacions us fa arribar la gent?

R.C.: Els comentaris són molt positius ja que ens diuen que és molt interessant i molt amè de llegir.

D.F.: Hi ha molts tweets de gent que n’ha fet ressenyes i ens ha deixat molt bé, i fins i tot hi ha gent que ens ha preguntat a on es pot trobar aquest llibre a Mèxic.

E.C.: A part de la informació que es pot llegir i que possiblement passi de moda molt aviat, aquest llibre és molt important per les històries de la gent i com han passat de l’anonimat a complir els seus somnis, i que té un component emocional molt maco i que pot engrescar a molta gent a fer coses noves.

 

David Àvila