Oriol Ramon (Barcelona, 1984), és Llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques per la UVic des de 2008. Mentre cursava els dos últims anys dels estudis i fins el 2009 va treballar també com a executiu de comptes a Doubleyou, agència publicitària especialitzada a l’àmbit digital i una de les més importants a Espanya. Portava el compte d’Audi España, però també altres clients com Port Aventura, Nike, Segitur i Atrapalo. Va marxar a Londres, on va treballar a l’empresa americana TIG global com a Web Marketing analyst, especialitzant-se en màrqueting en buscadors (SEM-SEO) i analítica web. Va ser promocionat dins l’empresa per convertir-se en el Web Marketing Manager de l’oficina de Londres. L’empresa està especialitzada en la gestió publicitària en buscadors del sector hoteler (Europa, Orient mitjà i Àsia), per cadenes importants, com Marriot o IC Intercontinental. El 2010 va realitzar un curs de Màrqueting a la City University of London.
Per motius personals va decidir tornar de Londres i es va incorporar a la consultoria OneToMarket, especialitzada en màrqueting on-line, treballant en publicitat de buscadors per a clients com Desigual o Camper per a tot el món i d’altres com el FC Barcelona o +Visión. Des de fa un any treballa a Cofidis com a Traffic Manager internet: gestiona tota la despesa publicitària on-line de l’empresa, que inclou de tots els canals que generen tràfic a la web: SEM, SEO, Email marketing, afiliació, retargeting, Display, etc. Des d’aquest any col·labora com a professor del curs de postgrau en Màrqueting digital i xarxes socials organitzat per la FEC.
Oriol, com veus la situació de les empreses publicitàries ara? Perceps una millora?
Les agències de publicitat on-line i off-line no estan passant pel seu millor moment, com moltes empreses d’altres sectors. Les agències que han sabut reciclar-se o bé especialitzar-se en temes més concrets crec que els està anant millor que a altres més tradicionals.
La publicitat on-line, està desplaçant la més tradicional?
Més aviat el que s’està desplaçant és la inversió. Dins dels pressupostos dels departaments de màrqueting s’està incrementant la inversió al món on-line en detriment de l’off-line. Poder analitzar els resultats a través d’eines com Google Analytics fa que la inversió en publicitat on-line sigui més justificable que la tradicional.
Vas triar conscientment aquesta especialització en publicitat on-line?
Quan anava a l’escola vaig sentir a parlar d’internet per primera vegada i vaig pensar que m’agradaria treballar en aquest món quan fos gran. Mentre estudiava a la UVic va sorgir la oportunitat de fer pràctiques a Doubleyou i vaig veure clar que era on havia de dedicar la meva carrera professional. Des de llavors que sempre he estat vinculat al món on-line.
Cap a on va el món de la publicitat on-line?
Crec que la situació de crisi actual està conduint la publicitat on-line cada cop més orientada al màrqueting de resultats i no tant d’experiències. Per tant, les inversions que es feien abans a microsites d’experiències s’han reduït i aquests diners s’han redirigit cap a campanyes SEM per exemple.
L’empresa on treballes ara és una financera; com veus la situació d’aquest mercat?
La imatge dels bancs i financeres està bastant deteriorada en els darrers anys, això és una realitat. No obstant, la necessitat de crèdit pel consum ha crescut en el darrer any i la perspectiva de futur es esperançadora.
Havent treballat a Londres i en empreses internacionals, com valores la teva formació?
Treballar a l’estranger i per a empreses internacionals et fa tenir una visió de negoci global. I això és una cosa que no es pot aprendre a cap universitat ni escola de negocis. La formació a nivell laboral és molt valuosa si estàs motivat amb allò que fas.
Et va agradar l’experiència de viure a Londres?
Es tracta d’una experiència que tothom hauria de fer algun cop a la vida. Vaig tenir la oportunitat de treballar amb companys de diferents països i amb els quals encara mantinc una relació d’amistat gràcies a les xarxes socials.
Com és que vas venir a estudiar a la Universitat de Vic?
Jo venia d’estudiar dos anys d’Economia a la UB i per nota de tall no podia accedir ni a la UAB ni a la UB. Vaig mirar-me diferents opcions i la UVic era la que m’oferia un programa i unes instal·lacions molt bones per a poder estudiar Publicitat. El primer any se’m va fer una mica feixuc això de pujar i baixar amb tren cada dia, però després ho vaig veure com una oportunitat per poder disposar de temps per llegir llibres o diaris o tenir temps per poder acabar exercicis o pràctiques.
Com vas aconseguir començar a treballar sense haver acabat els estudis?
Quan cursava tercer de carrera vaig apuntar-me a una assignatura de lliure elecció que es deia “Publicitat a Internet” i que impartien dos directius de l’agència Doubleyou. Una companya i jo els vam demanar poder fer pràctiques a l’empresa i com que l’experiència va ser bona, vam allargar la situació mentre cursava quart i un cop llicenciat vaig tenir contracte professional.
Com ha canviat la teva visió de l’ensenyament des que ho veus de l’altra banda?
En el meu cas es tracta d’una experiència molt recomfortant. És agradable veure com alumnes entenen i aprenen gràcies als teus coneixements.
Quins són els teus records dels estudis?
El tren, presentar-me a concursos de publicitat, el bar La Sagrada Família, aprenentatge d’eines de disseny gràfic i web, treballs i més treballs… La gran majoria són molt bons records i és per aquest motiu que quan em van contactar per donar classes al postgrau de la UVic no m’ho vaig pensar dues vegades.
Mantens contactes amb antics companys?
Gràcies a les xarxes socials com Facebook o Linkedin sí que es manté la relació. No obstant, només amb dues persones vaig establir una relació d’amistat que encara continua tot i que un d’ells viu i treballa a Nova York.
Quin consell donaries als estudiants de cara al futur professional?
Que els apassioni la publicitat, ja que el món laboral és bastant exigent i si no estàs motivat és difícil aguantar-ne el ritme.
Creus que seria interessant crear un fòrum amb antics estudiants?
Per què no? Seria interessant que passats uns anys els que ens dediquem a una mateixa professió poguéssim compartir experiències i/o fer new business.
Rafa Madariaga