Les inscripcions de la Setmana del Parlament Universitari (SPUNI) d’enguany, ja estan obertes. Els estudiants de la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, així com d’altres universitats catalanes, ja poden enviar la seva sol·licitud per participar-hi a través del web de l’SPUNI: https://www.parlament.cat/aulaparlament/spuni/. Aquesta activitat és gratuïta.

La Setmana del Parlament Universitari (SPUNI), que tindrà lloc del 13 al 19 de juliol, és una activitat adreçada a tots aquells estudiants interessats en la política, el dret parlamentari i la comunicació política. En aquesta simulació, els estudiant podran accedir als rols de diputats, periodistes, lletrats i lingüistes. L’SPUNI és una molt bona eina per saber com, des de dins, funciona la major institució catalana: el Parlament. A més a més, les activitats es realitzen al propi palau: sessió plenària a l’Hemicicle, treball de premsa a les sales de comunicació del Parlament i el treball dels lletrats en els diferents espais habituals. D’aquesta forma, l’estudiant pot tenir un millor contacte amb la institució catalana; així com una relació directa amb els diputats reals i actuals dels diferents grups. Fent clic aquí, podreu consultar l’objectiu d’aquesta activitat; així com els criteris de selecció.

Cada rol té una funció diferent: els estudiants inscrits en el rol de diputats seran assignats aleatòriament en els diferents grup parlamentaris amb representació al Parlament. La funció d’aquests serà la defensa de les idees del grup on hagin sigut assignats. Els estudiants hauran de pactar i crec una proposta de llei, entre altres moltes activitats com la constitució de diferents comissions, que haurà de ser aprovada l’últim dia de l’activitat.

Els periodistes també seran adjudicats als diferents mitjans de comunicació de forma aleatòria. Des de mitjans audiovisuals fins a premsa escrita, passant per la ràdio, els periodistes hauran de donar cobertura i explicar tot el que està passant durant l’activitat. En els rols de premsa escrita, l’SPUNI compta amb la simulació de dos diaris amb línies editorials contraposades.

Els lingüistes són els que s’encarregaran de vetllar per la redacció i correcció dels textos; tant periodístics com jurídics. Cada grup parlamentari, així com cada mitjà de comunicació, tindrà un lingüista assignat per tal de poder anar resolent els diferents dubtes que vagin sorgint.

Finalment, els lletrats seran els responsables de l’assessorament jurídic. La seva funció és que els diputats redactin i siguin capaços de crear propostes de llei i esmenes dins el marc de la llei espanyola i catalana.

En el procés d’inscripció, els estudiants residents fora de l’Àrea Metropolitana de Barcelona, podran demanar allotjament a Barcelona per tal d’evitar el desplaçament dels estudiants i així evitar diferents inconvenients que puguin sorgir. Aquest sol·licitud és totalment gratuïta per part de l’estudiant; ja que corre a càrrec de les diferents diputacions catalanes.

La participació d’aquesta activitat dona preu a obtenir 2 crèdits RAC per als estudiants de la UVic-UCC, que poden ser utilitzats per convalidar assignatures del grau.

En aquest enllaç, podreu trobar diferents imatges d’aquesta activitat realitzada l’any passat. A continuació, un vídeo promocional de l’activitat amb la veu d’estudiants que van realitzar els diferents rols, així com la perspectiva del President del Parlament, M.H. Sr. Roger Torrent.

Fotografia: Parlament de Catalunya (Ramon Boadella).