Toni Sellas. Professor de Comunicació de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i coordinador editorial d’iNSiGHTS

En temps complexos, calen sacsejades. Avui, just el dia abans d’una diada tan assenyalada a casa nostra com la de Sant Jordi, neix INSIGHTS. Un nou magazín digital que s’afegeix a l’ecosistema mediàtic català, amb la particularitat de ser un projecte fet i pensat per alumnat universitari. La FEC compta des de fa temps amb mitjans propis, que permeten desenvolupar metodologies actives d’aprenentatge, i amb programes com ‘Estudia al costat de la indústria’, amb assignatures construïdes sobre la base de la simulació, l’aprenentatge basat en problemes, l’estudi de cas i la formació en entorns reals. Amb INSIGHTS fem un pas més, perquè està concebut com un projecte professional més enllà de l’activitat docent.

És un nou mitjà periodístic que vol aportar una mirada constructiva a la realitat, apostar per la seva agenda i oferir un producte amb una identitat pròpia. El plantejament editorial defuig de les presses, perquè no volem afegir-nos a l’accelerament digital ni contribuir a la saturació informativa. Per això, INSIGHTS vol inspirar-se en dos moviments presents fa anys en l’àmbit professional, però encara poc reconeguts. D’una banda, un periodisme reposat, que desafia la pressió del cicle 24/7, reivindica el format llarg (reportatge, crònica, entrevista) i qüestiona la novetat, la immediatesa i la raresa com a principals valors-notícia, per prioritzar el bé comú com a principi inspirador (així s’expressa al Das Slow Media Manifest, publicat originalment a Bonn l’any 2010). De l’altra, un periodisme constructiu, enfocat a històries, persones o iniciatives que són respostes a problemes i una mostra d’allò que sí funciona en la societat (aquest és l’eix de la Solutions Journalism Network).

INSIGHTS neix, doncs, amb aquesta doble perspectiva. Lògicament, això vol temps i s’anirà desenvolupant. És una inspiració i, alhora, un horitzó. Perquè, de fet, el magazín també té una vessant formativa. El seu equip de redacció inicial està format per alumnat de diferents graus de la facultat, de segon i tercer curs. Un grup de gent jove, inexperta, que s’està formant, però carregat d’il·lusió i empenta. Ho hem pogut constatar des d’un primer moment la professora Cristina Fernández Rovira, com a redactora en cap, i jo mateix com a coordinador editorial. Han plantejat les propostes, han investigat i han seguit les rutines productives pròpies de la professió per desenvolupar els primers temes que podeu llegir i escoltar des d’avui a INSIGHTS.cat. També hi trobareu les primeres col·laboracions d’alumni i professorat. Perquè, tal com es va comentar al claustre i s’ha reiterat en les diverses sessions virtuals de presentació, INSIGHTS necessita de la col·laboració de tota la comunitat. Començant per la FEC, que és on neix, però també més enllà. De fet, és un projecte transversal, per a tota la gent UVic-UCC. A la pràctica, això s’ha de concretar en uns continguts elaborats per persones d’àmbits de coneixement diversos, un mitjà col·laboratiu i amb “delegacions” a les diverses facultats i centres, no només per detectar possibles fonts informatives i experteses, sinó també mans que s’hi vulguin sumar.

El plantejament editorial d’INSIGHTS es tradueix també en un aspecte i una estructura determinada, començant pel procés de naming i el disseny de la publicació, que ha anat a càrrec de la professora de direcció d’art i directora creativa de SMUAK, Sil Barrios. Els continguts s’ordenen a partir de sis grans categories, que defugen de la nomenclatura habitual de seccions. ‘Panorames’ arrenca amb un reportatge de Mateu Sabala que, a partir de la recent polèmica per la marxa de El Rubius a Andorra, s’endinsa en el debat fiscal i en l’impacte retributiu de l’evasió d’impostos. A ‘Diàlegs’, Agustí Bernard entrevista el director general de Participació Ciutadana, Ismael Peña-López. Amb prou distància envers les darreres eleccions al Parlament com fer-hi una mirada més reposada, la conversa exposa aprenentatges adquirits en els comicis i aborda alguns dels reptes de l’Administració catalana per avançar cap a un sistema més participatiu a través de la digitalització.  ‘Idees’, l’espai per a la reflexió i l’anàlisi a partir de l’expertesa, s’obre amb una invitació d’Ana M. Palomo  perquè ens endinsem en l’slow cinema i gaudim de l’obra de Tarkovsky, Angelopoulos o Antonioni, entre d’altres. La crònica alimenta les ‘Mirades’, començant pel relat d’Olatz Pérez d’una estrena teatral en temps de pandèmia: “Cobertura”, amb Clara Segura i Bruno Oro. La categoria ‘Propostes’ ja compta amb alguns suggeriments, com el que ens fa en Mateu Sabala perquè descobrim les claus de construcció d’un equip de futbol de la mà de l’autor i tècnic Albert Rudé. I a ‘Perfils’, Eva Bujons i Maria Isern ens apropen la personalitat de l’atleta Quima Casas. Ho fan en el primer episodi de Pioneres, podcast que posa el focus en dones que han obert camí a Catalunya en el seu camp d’activitat. Tot això i més ho trobareu al web d’INSIGHTS. El magazín també és present a Twitter i Instagram, i si preferiu que us arribi tot ben amanit a la vostra bústia de correu, només cal que us subscriviu al butlletí quinzenal. Ah! Un darrer detall: com a mitjà de comunicació que és, ens calia també una redacció. Trobareu la gent d’INSIGHTS a l’F210. Hem entomat el camí en contextos híbrids, però poc a poc li anirem donant caliu. Això tot just acaba de començar.