Els negocis familiars són com una cursa de fons i de relleus alhora, en què cal saber cedir, delegar i reinventar per no caure en l’obsolescència i l’oblit. La marca Munich –feta a Vilanova d’Espoia i amb seu a Capellades, a l’Anoia– n’és un exemple. L’any 2000 va apostar per reintroduir la línia esportiva Goal en el mercat del calçat de carrer i la moda urbana, amb una acollida que l’ha portat fins a 40 països i a la xarxa. D’aquesta presència digital i les estratègies que hi ha darrere, en parlarà la tercera generació, concretament el director de Màrqueting, Xavier Berneda.
La història d’aquesta fàbrica de calçat es remunta a l’any 1939, quan Lluís Berneda –la primera generació– va fundar l’empresa Berneda a Sant Boi de Llobregat. Aleshores produïen calçat esportiu de rugbi, futbol sala, boxa i handbol. La segona generació hi entra l’any 1953 i és la responsable de dos canvis que han perdurat fins avui: Javier i Francisco Berneda canvien el nom de la marca pel de Munich i estableixen la X com a símbol característic. El 1999 fou el torn de la tercera generació i d’un nou canvi: rellançar la marca com a calçat de carrer. L’aposta del Premi Jove Empresari 2008, Xavier Berneda, va quallar fins al punt que un 40% de les vendes prové del sector de la moda. Personalitzar aquestes vambes ha estat una de les darreres novetats.