En el primer acte públic que fa després de ser destituïda com a directora de Televisió de Catalunya, la periodista ha parlat sobre la responsabilitat social dels mitjans de comunicació, a la sala Mercè Torrents, que era plena de gom a gom.

“Els mitjans públics són un pilar de l’Estat del benestar i una eina que permet cohesionar socialment persones allunyades en el temps i l’espai”. El concepte de “responsabilitat social” dels mitjans de comunicació ha estat l’eix vertebrador de la conferència que Mònica Terribas, ex directora de Televisió de Catalunya, ha fet a la Universitat de Vic. Són sis els factors que, segons Terribas, condicionen el servei públic dels mitjans: el marc regulador, el projecte dels grups de comunicació, el compromís dels professionals, el compromís de l’audiència, el dels anunciats/empresaris i, finalment, l’escala de valors col·lectiva.

Terribas ha estat especialment crítica amb l’actual sistema de mitjans de comunicació a Espanya i el seu servilisme als interessos de les organitzacions polítiques i/o empresarials. De fet, va alertar del procés de “re-regulació dels mitjans, on les lleis posen l’accent en donar més llibertat als operadors privats i a limitar la manera de funcionar dels mitjans públics”, així com també ha reduït els pols de poder mediàtic a Espanya a dos grups (Mediaset i Antena 3), que controlen el 90% del mercat comercial en una situació de duopoli i es converteixen en “socis preferents de la classe política”.

Ara bé, en aquest escenari, la periodista ha situat professionals, audiències, i anunciants/empresaris en un mateix pla a l’hora de demanar-los un compromís per a defensar uns “mitjans democràtics, responsables i socialment implicats”. Terribas ha explicat que als professionals de la comunicació se’ls ha de recordar que “el seu compromís és amb els ciutadans”, mentre que ha estat crítica amb les empreses i organitzacions que posen anuncis en “continguts que no són socialment responsables, ja que els estan donant oxigen i els fan perviure”. La mateixa reflexió val, també, per escollir quins continguts consumeixin com a telespectadors, ha conclòs la periodista.

Segons la periodista, no és cap utopia demanar un compromís social a les televisions privades i ha citat alguns programes que, segons ella, són “continguts competitius i intel·ligents”: ‘Salvados’, ‘Buenas Noches y Buenafuente’, tots dos de la factoria d’El Terrat, i ‘El Intermedio’. “Són programes que aporten coses, tot i que puguin estar intencionats d’acord amb el grup editorial”. L’error és pensar que allò únicament legítim d’una empresa privada és tenir beneficis. “Oi que ens queixaríem d’uns texans que es fan malbé ràpidament?, doncs també ho hem de fer si rebem continguts que ens afecten el cervell i ens fan rucs”, ha conclòs taxativament.