L’alumnat de quart de Periodisme ha aprofundit avui en el perfil del periodista d’agència amb la visita a l’aula de Mar Martí, delegada de l’Agència Catalana de Notícies (ACN) a la Catalunya Central. La professional ha explicat als estudiants el projecte informatiu de l’ACN, basat en la informació de proximitat sobre el terreny del territori català.

La informació del territori

Si bé el periodisme en general reivindica temps per elaborar bones informacions, els periodistes d’agència necessiten -per definició- ser els primers en arribar als llocs. Són els que serveixen la informació en diferents formats als mitjans de comunicació i per això cal que es puguin desplaçar amb molta agilitat pel territori. El coneixement del context i les circumstàncies del lloc proporcionen, a més,  valor afegit a aquests periodistes que comprendran i, per tant, podran transmetre les informacions amb molt més rigor i millor adaptació a cada mitjan de comunicació. És així com l’ACN intenta cobrir informativament totes les comarques de Catalunya sobre el terreny.

És essencial ser polivalent i versàtil

Cadascun dels periodistes ha de ser, a més, polivalent. Fora de l’àrea metropolitana, cobreixen informativament tots els temes de totes les seccions, exceptuant els esports i ho fan en tots els formats: amb text, fotografies, àudio i vídeo. Per oferir el màxim d’immediatesa, les informacions s’envien des dels llocs on passen les notícies.

“Hem d’intentar ser a tot arreu per explicar la realitat del país des de qualsevol punt” -ha afirmat la periodista- “i com a agència, hem de ser els primers en arribar als llocs”.

L’evolució de l’ACN

En la seva xerrada, Mar Martí ha parlat també dels canvis en l’agència des de la seva creació, l’any 1999 fins avui. L’evolució de la tecnologia ha reduït les càmeres, gravadores i ordinadors a pràcticament un telèfon mòbil, un micròfon i una tauleta.

“El fet de poder gravar amb el mòbil ha estat una revolució en la manera de treballar de l’ACN, que ens ha reduït literalment el pes de les motxilles”, ha explicat la periodista.

Martí ha afegit que l’agència també s’ha adaptat als temps actuals i ofereix contingut per diferents perfils. Si bé, el gruix són mitjans de comunicació, de vegades també s’elaboren temes per institucions o empreses. Es dóna servei també als corresponsals estrangers a través de CatalanNews, en anglès. I, a més, han potenciat l’elaboració de temes propis i han adaptat els formats per fer-los encaixar en xarxes socials.