Ahir, els alumnes de l’assignatura d’Sports Marketing van rebre al Managing Director de Dorna Sports, Manel Arroyo. Arroyo, que també va ser Vicepresident del Futbol Club Barcelona des del 2014 al 2018, els va fer una classe magistral sobre la indústria audiovisual del motociclisme i de tot el que hi ha darrere de la celebració d’un Gran Premi
Després d’una breu introducció per part del professor de l’assignatura, Xavier Ginesta, Manel Arroyo va començar la seva ponència explicant què és Dorna Sports i quines competicions té al seu abast. Actualment, aquesta empresa internacional de gestió esportiva se’n carrega del mundial de velocitat de motociclisme (MotoGP), Superbikes, MotoE (motos elèctriques), Campionat Espanyol de Velocitat (CEV), la British Talent CUP, la Northern Talent CUP, l’Asia Talent CUP, la Red Bull Rookies CUP (que consisteix en set curses disputades dins els grans premis de MotoGP) i la Road to MotoGP. En altres paraules, Dorna Sports gestiona 65 esdeveniments per tot el món, repartits en 18 països i un total de 457 pilots entre totes les competicions.
Seguidament va explicar les diferents estructures de Dorna Sports, fent un anàlisi 360 de gestió d’esdeveniments: Sporting Director, Promoters Area, Operations, Sponsoring, Licensing, Corporate Hospitality, Marketing, It and Timing, Communication and PR, Digital, Commercial Media, Media Content and production i Talent Promotion. Tots aquest són els àmbits que la companyia esportiva realitza per a que l’execució de cada competició, així com la seva esponsorització i el contingut audiovisual, sigui el més correcte i perfecte possible.
Una de les competicions més conegudes que Dorna se’n carrega de gestionar i promoure és el mundial de velocitat; més conegut com «MotoGP». Arroyo va explicar que dins aquesta competició, trobem tres categories (com a la majoria de les altres competicions sobre rodes) que es divideix en: Moto3 (prototips multi motor, 4 temps, 250cc, 1 cilindre de 81mm), Moto2 (prototips amb motor de 4 temps amb una capacitat de fins a 765cc) i MotoGP (prototips amb motor de fins a 1000cc. Motors de fins a 4 cilindres de 81 mm com a màxim).
A continuació, va explicar com es constitueix el calendari de cada temporada. «Tal i com ho veieu aquí sembla que és molt fàcil fer un calendari perquè és tan senzill com fer una llista amb dates. Però hi ha molt més darrere d’això perquè hem de vigilar moltes coses, com per exemple, els altres grans esdeveniments mundials». A més a més, també va remarcar la importància de prestar especial atenció als sponsors i procurar que la celebració d’aquests esdeveniments no perjudiqui.
Finalment, va fer una repassada magistral sobre com han anat evolucionant les retransmissions de MotoGP i les innovacions tecnològiques que mica en mica s’han incorporat en aquest esport. Arroyo explicava que a poc a poc, la opinió de l’audiència cobra més importància i és per això que Dorna està en constant moviment i innovació per poder oferir el millor rendiment dels seus serveis als fans. «Cada cop més intentem innovar en allò que oferim. Hi ha molta competència i hem d’oferir allò que l’audiència demana». A més a més, utilitzen les xarxes socials per ser molt interactius amb els seus seguidors; arribant a la xifra de 27.2M followers entre Facebook, Instagram, Twitter i Youtube. Això posiciona el campionat de velocitat en primer lloc al rànking; inclús per davant de la Fòrmula1.
Com a conclusió de masterclass, podem extreure’n tres conclusions: en primer lloc, Dorna no decideix res per sí sola; sempre hi ha un equip de consens que compta amb pilots, mecànics, experts… per fer cada pressa de decisió en relació aquest esport. En segona instància, Dorna vol que quedi molt clar que la funció d’aquesta empresa és mostrar aquest esport a través de plataformes audiovisuals i que, per tant, ningú pot tocar el període de la cursa des del moment que els semàfors s’apaguen fins que «cau» la bandera de quadres «L’esport és sagrat i, sobretot, ha de ser pur». En tercer lloc, ha d’haver una constant comunicació entre els patrocinadors i els mitjans de comunicació per treballar plegats i poder millorar dia rere dia per al benefici de tothom; al igual que la importància d’estar en constant contacte amb les noves tecnologies i prestar atenció a tot allò que ens envolta.