La Facultat d’Empresa i Comunicació ha projectat avui a l’Aula de Cinema de la UVic el documental sobre la vida de la fotoperiodista Joana Biarnés, considerada una de les primeres dones professionals en aquest sector a l’estat espanyol. La sessió ha comptat amb la presència de Jordi Rovira, director i guionista del documental, qui ha parlat amb l’alumnat sobre la idea original i el complex procés d’elaboració del llargmetratge. L’activitat forma part del programa d’actes que integren la celebració del vintè aniversari dels estudis de Comunicació Audiovisual i, també, dels actes realitzats amb motiu del Dia Internacional de les Dones 2023.

La peculiar vida i obra de Joana Biarnés han estat avui presents a la Facultat d’Empresa i Comunicació a través del documental “Joana Biarnés, una entre tots” (2015). El film dona a conèixer l’enorme i genial producció de la fotoperiodista durant la dècada dels anys 60 i 70 a l’estat espanyol. Joana Biarnés va retratar la societat canviant de l’època deixant testimoni gràfic de catàstrofes, esdeveniments esportius i socials amb un estil proper, natural i molt personal. Davant de la seva càmera van desfilar personalitats clau de l’esfera artística nacional i internacional com Salvador Dalí, Raphael, Joan Manuel Serrat, Roman Polanski o Els Beattles, entre molts altres.

Obrint camí en un món d’homes

La reportera, nascuda a Terrassa l’any 1935, es va formar a l’Escola de Periodisme de Barcelona i poc després es va traslladar a Madrid on va treballar al diari “Pueblo” al costat de periodistes com Raúl del Pozo, Jesús Hermida i Tico Medina. La important producció de l’autora  va caure en l’oblit quan Biarnés va decidir apartar-se del periodisme a principis dels anys 80 degut -com ella mateixa explica al documental- al gir sensacionalista de la premsa. El seu treball es recupera i es dona a conèixer l’any 2015 amb motiu del documental biogràfic realitzat per Jordi Rovira i, amb ell, el reconeixement públic tant a la seva obra com a la seva determinació per obrir el camí de les dones en un mon tradicionalment reservat als homes, com era en aquest cas, el del fotoperiodisme.

El procés d’elaboració

Durant la presentació, Jordi Rovira ha resumit el procés d’elaboració del documental com el “d’organitzar i il·lustrar” la intensa vida de Joana Biarnés. Per a portar-lo a terme, l’autor va acompanyar la fotoperiodista durant aproximadament dos anys en la seva vida quotidiana, va realitzar més de cinquanta entrevistes a persones del seu entorn i va revisar centenars d’arxius del diari “Pueblo” per ubicar en el temps les històries relatades. Rovira ha destacat “el caràcter proper, afable, humil i natural” de Biarnés que van “facilitar enormement la tasca de documentació i recopilació d’informació” per al llargmetratge.

Un exemple de periodisme transformador

El documental es va presentar en la desena edició del Festival Internacional de Cinema de Reus, Memorimage, on va rebre el guardó Ciutat de Reus a la millor pel·lícula de la secció oficial, el Premi Cinema-Rescat al millor treball documental i recerca; el premi del públic a la millor pel·lícula de la secció oficial i el Premi MemoriJove a la millor pel·lícula de la secció MemorJove, atorgat pel públic adolescent assistent al festival. A banda dels premis, el documental està considerat un dels exemples de periodisme transformador ja que la seva realització va canviar la vida de la pròpia Biarnés atorgant-li visibilitat i reconeixement.

L’extensa informació sobre la vida i la carrera de la reportera que no van poder ser incloses al documental han estat també recollides per Jordi Rovira en la biografia No serà fàcil (La Campana, 2022) publicada després de la mort de l’autora, l’any 2018, amb informació complementada pel seu marit Jean-Michel Bamberger.