El documental Rancho Quemado de Marc Casas és una de les peces que integren la programació de la present edició del MontPhoto Fest, el veterà festival de fotografia i conservació de la natura que es presenta avui en format híbrid. El documental de Marc Casas també es projectarà a la UVic-UCC en el marc de les Jornades Transversals sobre Emergència Climàtica.

L’antic alumne de Comunicació Audiovisual aborda el conflicte entre l’escurçó Bothrops Asper – de picada letal- i la vida rural de la comunitat costa-riquenya de Rancho Quemado, ubicada al sud del país. En la peça, Casas exposa la resposta de la natura als intents de dominació humana a través del paral·lelisme entre la història personal de Jeremías, terratinent de la comunitat, i la història col·lectiva de Rancho Quemado, els habitants de la qual viuen de l’activitat agrícola.

En el documental, l’autor també mostra la natura de l’escurçó i la seva important funció en l’equilibri de l’ecosistema amb l’objectiu de “desdemonitzar l’animal de l’imaginari col·lectiu”, segons afirma Casas. Així, el documental inclou també entrevistes amb investigadors del prestigiós Institut Clodomiro Picado (Universitat de Costa Rica), reconegut per la seva recerca en toxiconologia d’animals verinosos.

A un  nivell més general, la peça reflexiona sobre els efectes del canvi climàtic, la capacitat d’adaptació a l’entorn i la lluita per la supervivència de totes les espècies, inclosa la humana.

La idea del documental i, l’especial enfocament sobre l’escurçó Bothrops Asper, conegut col·loquialment al país com a escurçó vellut va germinar en Marc Casas a partir de la seva estada de pràctiques extracurriculars a Costa Rica durant els seus estudis de grau en Comunicació Audiovisual (promoció 2016-2021). La peça, de 20 minuts de durada, i elaborada en el transcurs de 3 anys, es podrà veure el dissabte 7 d’octubre a les 12h del migdia durant el MontPhoto Fest i el divendres 27 d’octubre a la UVic-UCC.