El canvi de paradigma al qual ens condueix el BigData i la responsabilitat social real de la comunicació empresarial van ser els dos temes que van marcar la sessió del curs ‘Creativitat per a Empresaris i Directius’ de la càtedra de Màrqueting Lluís Bassat de la Universitat de Vic. Els participants van escoltar Carles Ortet, enginyer informàtic i creador de l’Agència Zoopa i Nacho Gómez, fundador de l’Agència MUT.

Els canvis, les revolucions i els invents del segle XXI ja estan marcats per la ràpida i progressiva evolució d’allò digital. La tecnologia ha impregnat la nostra quotidianitat a gran velocitat i, amb ella, també el màrqueting i les comunicacions empresarials que ja ostenten categoria pròpia. Carles Ortet va parlar sobre les possibilitats i amenaces que ofereix el nou escenari basat en el BigData. Segons l’expert, la tecnologia actual permet recollir grans volums de dades de qualsevol de nosaltres i ordenar-la fins al detall per fer-ne un retrat profund i personalitzat;  conèixer amb precisió les nostres preferències i predir amb molta seguretat els nostres comportaments futurs. “Aquest és un nivell d’informació al qual no s’havia pogut accedir en aquests volums i que canvia els procediments de comunicació empresarial existents fins al moment”, va explicar Ortet. No obstant, l’expert  va assenyalar que és obvi que existeix un conflicte ètic vers la privacitat dels usuaris que tindrà com a conseqüència un canvi inevitable en la manera de recopilar i utilitzar dades. En aquest sentit, Ortet va assenyalar que la visió del futur de la tecnologia hauria de posar les necessitats de les persones al centre “i no el model de desenvolupament de negoci de les empreses” i que perquè sigui així cal que el nou web 3.0 -més conegut com a Metaverse– permeti desenvolupar una web que sigui accessible, responsable, ubiqua, pròspera, segura i gratuïta.

Les inquietuds sobre el canvi climàtic i la visió d’una comunicació al servei d’un canvi real en el propòsit de les empreses van centrar l’exposició de Nacho Gómez, fundador de l’agència MUT. Gómez va introduir els conceptes de la comunicació en l’entorn ESG (Environmental Social Governance, per les seves sigles en anglès), la presa de consciència de les empreses en aquest sentit i la -gairebé- obligada transformació cap a un model d’economia circular. “Per arribar a criteris ESG s’han de canviar les dinàmiques econòmiques ja que son les empreses les qui influeixen en tot: en decisions de compra, en hàbits i comportaments”, va explicar l’expert. Gómez va emfatitzar la importància que la presa de consciència sigui real i no instrumentalitzada només per semblar-ho, com passa en les campanyes de greenwashing o socialwashing. Així, Gómez va apel·lar al paper dels comunicadors per a contribuir a un canvi de model que creï impactes positius: “La nostra indústria és la creativitat i l’hem de posar al servei d’aquest propòsit”, va concloure.

Sobre els ponents

Carlos Ortet és llicenciat en enginyeria informàtica electrònica per la Universitat Autònoma de Barcelona i també té estudis de màrqueting i publicitat. Compta amb una llarga experiència en el sector de l’entreteniment, el màrqueting integrat i la innovació digital. Va treballar com a directiu de màrqueting i negocis a la multinacional Nike, a l’agència El Sindicato i, també, com a soci d’Andreu Buenafuente a El Terrat. Actualment és el CEO de Zoopa Smart Agency, una agència creativa dedicada al màrqueting de continguts.

Nacho Gómez és llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques per la Universitat Ramon Llull. Comença la seva carrera professional a Publicis, com a executiu de comptes i un temps després crea Molokai, la primera agència de Social Media a Espanya. Més endavant, Molokai es converteix en MUT, on l’estudi creatiu se situa al centre de l’agència. Interessat en la salut del planeta i de l’entorn, explora el terreny de l’economia circular i treballa ara en projectes que contribueixin a desenvolupar models sostenibles d’impacte positiu.