La Facultat d’Empresa i Comunicació ha reunit els dies 25 i 26 d’abril una desena de veus expertes en les àrees de màrqueting, comunicació, creativitat publicitària i gestió empresarial que han posat de manifest les noves tendències que s’entreveuen per al futur del sector i quins són els elements que han de tenir en compte els professionals per adaptar-s’hi. El tema central ha girat entorn dels escenaris que obren les noves tecnologies: els models que han quedat obsolets i les oportunitats que cal aprofitar.

Els nous models d’organització empresarial

La nova organització empresarial ha estat el tema que va encetar les jornades. Alberto Delgado i Alfons Ramos de SEIDOR van explicar quins són els nous models empresarials que sobreviuran en el nou escenari digital. Els experts van fer èmfasi en la definició clara del propòsit que haurà de guiar les companyies i els seus treballadors; la cel·lularitat on l’antiga jerarquia perd protagonisme en favor de la flexibilitat i l’autonomia de petits equips i la simplicitat en els processos com alguns dels elements clau de les noves organitzacions que els dos autors han anomenat com a “blaves”.

Seguint en l’esfera de l’organització i la gestió empresarial, l’antic president d’Unilever a Espanya, José Maria Vilas, va exposar els tres elements bàsics que mantindran qualsevol projecte en la bona direcció i que han estat aplicades i provades amb eficàcia en una empresa de la talla d’Unilever. Així, Vilas es va referir en primer lloc, a la bona gestió de la rendibilitat del portolio de productes i, en segon lloc, a una bona organització de la informació de l’empresa que permeti prendre decisions amb rapidesa. El tercer dels elements que va destacar Vilas va ser la motivació dels equips sense els quals la feina no tiraria endavant. L’antic president d’Unilever posa així en relleu la importància dels valors com la confiança, la generositat i la positivitat que han d’impregnar les relacions entre persones que treballen en el mateix projecte.

Ana Palencia, directora de sostenibilitat i comunicació corporativa d’Unilever, va aprofundir  en la transmissió de valors per la creació d’equips en la seva ponència sobre les millors pràctiques de comunicació interna. Palencia va explicar algunes de les pràctiques que es promouen des de l’àrea de comunicació per incentivar la participació dels treballadors en el dia a dia amb l’objectiu de construir sòlidament el propòsit de l’empresa entre tots aquells que hi treballen. Algunes de les accions que es porten a terme a la multinacional passen per canals clàssics com la creació d’una revista interna, un butlletí o la realització d’activitats que s’estenen a les famílies dels treballadors per a mantenir la motivació de l’equip, però també petites iniciatives constants per formar treballadors amb valors de comportaments responsables, íntegres, respectuosos i esperit pioner entre els seus treballadors i, en el cas del propòsit específic d’Unilever, promoure una forma de vida sostenible, a la vida i sobretot a la feina.

La nova realitat social

L’observació de l’entorn, la curiositat, la consciència del context en què vivim i la visió estratègica són qualitats fonamentals per a la figura de l’account planner, una de les sortides potser menys conegudes en el sector del màrqueting i la publicitat i que Azzahra López va saber transmetre magistralment al públic assistent. A través d’un viatge per diversos exemples de campanyes, la majoria elaborats per BBDO Proximity, López va desgranar les responsabilitats de l’account planner en la planificació estratégica del màrqueting.

Roger Sendra, director general de Dentsu a Barcelona, va oferir una aproximació al món de les tecnologies i va assenyalar les noves fórmules per a contactar amb els consumidors en la ponència “Pensa en analògic, sigues més digital”. Sendra va emfatitzar que si bé el nou món de dades possibilita un enorme potencial d’informació difícil d’imaginar en l’època analògica, sempre caldrà mantenir la lectura humana, típica dels moments pre-digitals, per fer una lectura antropològica del gran volum de dades que precipita el nou escenari digital.

El biaix de gènere

A les jornades també hi va haver espai per a parlar d’un dels temes més candents dels darrers temps: el biaix de gènere. Conscients de la força de la publicitat per perpetuar els estereotips, però també per canviar-los, Àngels Escobar i Dionísia Mata d’HavasMedia Group han enfocat la seva ponència en els resultats de l’estudi MeaningfulWomen 2030, llançat l’any 2021 i centrat en conèixer el nivell de identificació de les dones amb la publicitat actual. A més de contribuir en equilibrar les relacions entre homes i dones, la conclusió més rellevant de l’estudi és que la majoria de dones percep discriminació en les campanyes actuals, la gran majoria no se sent identificada amb cap marca i que, per tant cal integrar aquesta mirada i repensar noves maneres de comunicar tenint en compte la visió integral de la persona, més enllà del gènere.

Però…no cal canviar-ho tot

Kike Doatis, d’ESERP va fer un recorregut en retrospectiva pels ensenyaments que han deixat els nostres predecessors en creativitat publicitària en els darrers anys. El ponent va parlar de  les noves tendències en la publicitat actual, fent una mirada retrospectiva al que han fet les generacions passades i prenent la referència de tot allò de bo que han descobert, practicat i explotat que ens ha permès arribar al punt en què estem avui en dia en la ponència titulada “Piensa como un Boomer, vive como un Millennial, crea como un Zeta”.

El punt i final de la Jornada l’ha posat el reconegut publicista i Doctor Honoris Causa de la UVic, Lluís Bassat, qui va fer una inspiradora classe magistral on va mostrar els diversos camins creatius per a elaborar campanyes publicitàries. En la seva exposició, Bassat va evocar diverses experiències personals i professionals per a il·lustrar fins a 21 tècniques creatives per a trobar la millor manera d’arribar als consumidors, tal com també va arribar a tot el públic que va seguir les Jornades.