Elisenda Tarrats. Degana de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya


Durant la Setmana de la Ciència de la UVic-UCC, els estudiants d’ADE van tenir l’oportunitat de passar una jornada formativa a l’Ecomuseu del Blat i al Mas Colomer, un indret de la comarca d’Osona cabdal per a poder entendre la nostra història rural i la manera com la tecnologia ha afectat el desenvolupament de les activitats agropecuàries. La casuística que la nostra Universitat està estretament lligada al territori i ens ofereix múltiples oportunitats perquè els estudiants entenguin de manera pràctica i experiencial les causes i el funcionament dels fenòmens econòmics, els passats, presents i futurs.

Fa molt temps que l’Ecomuseu i la Facultat d’Empresa i Comunicació tenen projectes compartits, i que els nostres professors contribueixen a generar knowhow a través d’aquest entorn privilegiat. Aquesta relació és només un exemple de la voluntat que tenim d’aproximar els nostres estudis al territori per a fer-los cada dia més pròxims a la realitat que els nous graduats requereixen per incorporar-se amb efectivitat al mercat laboral. No podem concebre l’ensenyament superior sense aquesta interrelació constant amb l’entorn, sense atendre a les possibilitats que donen les dinàmiques del mercat laboral per a actualitzar constantment els nostres plans docents de les assignatures i responent a la quàdruple hèlix de l’ensenyament superior: la interrelació entre l’administració, l’acadèmia, la indústria i la societat civil.

La metodologia acadèmica usada en els graus que s’estructura al voltant de la recerca aplicada, la docència a l’aula i les aportacions de l’entorn hauria de ser el leitmotive de com es treballa a l’Acadèmia, sobretot, en aquelles institucions universitàries tant properes al territori. Fem del territori, doncs, una oportunitat de diferenciació! Aquest any tenim un bon exemple del què proposo: un estudi de cas elaborat pels nostres investigadors del grup Empren sobre l’empresa Liquats Vegetals SA ha servit per a poder treballar a l’aula diversos aspectes vinculats a la gestió empresarial, a la vegada que la mateixa empresa ens obre les portes perquè insitu l’estudiant analitzi amb més profunditat allò que ha llegit i comentat amb el professor a l’aula. En aquest sentit, valgui per endavant un agraïment sincer a totes les empreses que ens obren les portes, a investigadors i estudiants, per aprendre de les seves pràctiques, polítiques de qualitat i casos d’èxit. L’empresa de Viladrau, coneguda pels seus productes sota el paraigües de YoSoy, es suma a una llarga llista on també, participants en diverses activitats, hi figuren Gepork, Bon Preu, Girbau, Vamcats, La Farga, KH Lloreda o la innovadora tèxtil Back to Eco, que participarà del programa de Tertúlies de Literatura Científica d’aquest curs 2019-20.

En uns moments en què les pràctiques docents a la Universitat han d’avançar cap a la instauració de metodologies actives d’aprenentatge és especialment rellevant pensar en com el nostre entorn ens pot ajudar a revisar els nostres mètodes d’ensenyament. L’aprenentatge basat en problemes o els estudis de cas cada dia estan més instaurats a les nostres aules i, perquè siguin eficient pels nostres estudiants d’Empresa, cal la complicitat dels agents del territori per a confiar en la Universitat a l’hora d’anar-hi a buscar solucions. I aquestes poden trobar-se en el marc d’una classe, gràcies als contractes de transferència de coneixement –al centre, el grup del Data Analysis and Modeling ha excel·lint en l’àmbit de la gestió de dades– o vinculant els reptes del món empresarial amb els treballs finals de grau dels estudiants o els doctorats industrials.

En conclusió, existeixen múltiples vies per a connectar la realitat empresarial industrial del nostre entorn amb la institució universitària i, en el marc de la Catalunya central, la UVic-UCC vol exercir un efecte tractor que enriqueixi les riques sinèrgies entre universitat i empresa.

 

Aquest article d’opinió ha estat publicat a El 9 NOU en data de 16/12/2019