Dr. Ferran G. Jaén Coll. Professor Titular de la UVic-UCC. Departament d’Economia i Empresa.

Molt recentment s’ha publicat l’informe Encuesta de competencias financieras 2016 (Banco de España. Madrid, 2018), en el marc del Plan de educación financera, amb les institucions Comisión Nacional del Mercado de Valores i el Banco de España, enquesta d’importància degudament emparada dins el Plan Estadístico Nacional, utilitzant una mostra amplia d’individus a l’atzar, facilitada per el Instituto Nacional de Estadística (INE).

Aquesta enquesta  forma part d’un projecte internacional coordinat per la Xarxa Internacional de Educació Financera, sota els auspicis de la Organització per a la Cooperació i Desenvolupament Econòmics (OCDE). Aquesta enquesta vol avaluar el coneixement i comprensió que es té dels conceptes financers de la població espanyola entre 18 i 79 anys, a més de la tinença i us de l’estalvi, deute i assegurances.

Deixem a banda els aspectes més tècnics, que es poden consultar al capítol 1 de l’enquesta, i ens centrarem aquí en algunes preguntes i respostes. Per avaluar els coneixements financers es demana, amb preguntes que contenen exemples de situació molt clars, sobre tres conceptes: inflació, tipus d’interès compost i diversificació del risc. Les respostes correctes, mesurades en percentatge del total, han estat 58% per la comprensió del fenomen inflacionari; 46% pel significat de l’interès compost i del 49% per la diversificació del risc. De les dues primeres, la resposta “No sap” ha estat un percentatge similar (9% i 10% respectivament); en canvi respecte a la diversificació del risc augmenta fins al 27%, de manera que el nivell de resposta “Incorrecte” és molt menor (24% en enfront del 33% de la inflació o del 44% del tipus d’interès compost, cas aquest darrer on es veu que han estat més agosarats en respondre sense saber).

Atenint-nos a segments d’edat, el tram de 45 a 54 és el que presenta més elevat percentatge de respostes correctes per la inflació (65%) i per la diversificació del risc (54%); en canvi és el tram 35 a 44 anys pel que fa a l’interès compost (50%). Quan a la inflació el tram que menys encerta és el de 18 a 34 anys (49%); en canvi per les altres dues preguntes, és el tram de 65 a 79 anys, amb un mínim de respostes correctes a la pregunta sobre el tipus d’interès compost (36%) i quasi iguals al de 18 a 34 anys, per la pregunta sobre la diversificació del risc (43% per aquest segment i 42% pel de 65 a 79).

Si ens fixem ara en el nivell d’estudis dels quals responen, no sorprèn que sigui en totes tres preguntes el nivell universitari el que presenta més elevat percentatge, enfront dels que tenen estudis primaris o de secundària; el que sí que pot sorprendre més és que gairebé la meitat dels universitaris responguin malament sobre el tipus d’interès compost (44% incorrectes i 53% de correctes).

Veiem ara les respostes per Comunitats Autònomes: És l’Aragó la que destaca en totes tres preguntes, presentant el percentatge més gran de respostes correctes, i molt per sobre de la resta de comunitats autònomes en la pregunta sobre la diversificació del risc, seguint-la la Comunitat de Madrid. En el coneixement de la inflació, la segueixen Cantàbria i Navarra; i pel que fa al tipus d’interès compost, darrere l’Aragó i van la Rioja, Navarra i les Balears. Les que presenten els menors percentatges en les respostes correctes són: per la inflació, Extremadura i les Balears; pel tipus d’interès compost, Galícia i Canàries; i per la diversificació del risc, Castella – La Manxa i Galícia.