L’alumnat de la Facultat d’Empresa i Comunicació ha pogut escoltar avui en persona a la reconeguda periodista catalana Laura Rosel en el marc del Taller de Producció Audiovisual impartit per Marta Sánchez. En la seva exposició, Rosel s’ha centrat en la seva experiència en ràdio, i en concret, en la seva última etapa al capdavant del programa matinal de Catalunya Ràdio.

L’escaleta d’un antic programa d’”El Matí” ha servit de document guia per narrar com es cuina i com es viu l’elaboració d’un directe diari de sis hores a la principal emissora pública catalana. Laura Rosel ha explicat als estudiants com s’estructuren els blocs i les sessions d’un programa tan llarg al ritme de l’actualitat i de la quotidianitat dels oients. Si la ràdio “és matí” perquè és el moment que concentra més audiència, “l’hora punta” va de les 8h a les 9.30h quan cada editor o editora posa l’accent en allò que considera més rellevant. Després d’aquest moment,  el ritme informatiu es relaxa i es dona pas a les tertúlies i, a continuació, al magazine de to més distès i amable, pensats sempre per captar i retenir l’audiència.

Rosel també ha explicat com s’elaboren els guions de cada secció perquè el conductor els pugui interpretar i com donar ritme a cada bloc a través dels recursos sonors de la ràdio: la veu, la música, les sintonies i el silenci. En aquest sentit, la periodista ha parlat també de “l’argot gestual” que s’estableix entre les persones dins i fora de la cabina i la importantíssima i imprescindible coordinació amb els tècnics de control de so.

Durant la sessió, Laura Rosel també ha parlat de l’elevat nivell d’energia necessari per elaborar un programa d’aquestes característiques. En el cas d’”El Matí, una vintena de persones treballen a temps complet durant tot el dia per fer un programa de sis hores. “Treballem amb l’actualitat que és una cosa viva, que va canviant al llarg de les hores”, ha explicat la periodista. I tot això, si no hi ha cap fet inesperat que porti a refer el guió segons l’actualitat, com per exemple l’esclat de la pandèmia de COVID. Rosel ha subratllat així la capacitat d’immediatesa i el professionalisme del periodisme radiofònic. “Si passa qualsevol cosa, la primera a informar i a informar de forma contrastada, serà la ràdio i no les xarxes socials”.