L’auditor i consultor comptable Joan Roca Alibés va ser ahir a l’aula de la Facultat d’Empresa i Comunicació per parlar sobre l’ofici d’auditor com a possible opció laboral per a l’alumnat del grau d’Administració i Direcció d’Empreses. Amb una llarguíssima trajectòria professional en aquest sector, Roca va explicar quines avantatges i responsabilitats implica la professió, les vies per arribar-hi i les possibilitats d’ocupació que ofereix l’especialització actualment, en diàleg amb la professora Núria Arimany.

El primer bloc de l’assignatura Comptabilitat Financera impartida a segon curs del grau d’ADE es va tancar ahir amb la visita de Joan Roca Alibés, assessor comptable i auditor registrat, qui va oferir una panoràmica general sobre l’exercici professional de l’auditoria. Economista de formació i amb àmplia experiència en comptabilitat i assessoria d’empreses, Roca va explicar que “en essència, l’auditor és algú que ha de ser capaç de valorar, avaluar i informar amb transparència i fiabilitat sobre la informació financera d’una societat”. L’auditor és, per tant, un professional independent que no pot tenir vinculacions amb les empreses o entitats que avalua i ha de ser, per definició “un bon coneixedor de tot el procés comptable i de les normatives que afecten l’activitat de les empreses (fiscals, mercantils, espanyoles o internacionals)”.

L’auditoria com a opció professional

Joan Roca va explicar també les vies que existeixen actualment a Espanya per a esdevenir auditor reconegut pel Registre Oficial d’Auditors de Comptes (ROAC) i, per tant, comptar amb una firma acreditada. En l’actualitat les proves consisteixen en un examen teòric, que també es pot superar amb el curs d’un màster especialitzat, i una prova pràctica.

En la darrera part de la sessió, l’auditor va parlar del tipus de societats a qui els calen auditories: a l’estat espanyol són les empreses que superin una quantitat determinada de facturació anual i tinguin cert nombre de treballadors durant almenys dos anys seguits, però també és necessària en determinades entitats i fundacions que gaudeixen de certs tipus de subvencions. A més, l’expert ha afegit que cada vegada hi ha més entitats que tot i no estar-hi obligades, sol·liciten auditories externes amb l’objectiu d’oferir credibilitat i transparència, de manera que s’observa una tendència de demanda de professionals en aquest sector.