Anna Pérez Quintana, directora del departament d’empresa de la FEC i investigadora en temes d’emprenedoria i gènere, va exposar els elements clau de l’economia feminista als estudiants de tercer curs del grau de Màrqueting i Comunicació Empresarial. En la primera part de la sessió, Pérez-Quintana va fer una introducció sobre les desigualtats per raó de gènere que existeixen en l’estructura de poder actual i les reivindicacions del feminisme per a pal·liar-les. En la segona part, l’experta es va centrar en les repercussions de les esmentades desigualtats en l’àmbit de l’economia, tant a nivell macro com microeconòmic.

El motiu pel qual les dones són més pobres que els homes s’explica, en termes generals,  a través de la influència que té el rol de gènere que s’assigna als individus des del moment de néixer. La nostra societat espera que els homes ocupin llocs de poder i de decisió i que les dones els assisteixin des d’un discret segon pla. També s’espera que aquests homes i dones manin i obeeixin, respectivament, d’una forma determinada que aprendran des de la infància a través de la família, l’escola i els mitjans de comunicació. Així, les dones s’enfronten a molts més obstacles i mancances en totes les facetes de la vida (sanitària, educativa, política,  judicial) i, per descomptat, l’econòmica que, segons va explicar Anna Pérez Quintana, “s’agreuja en el moment de convertir-se en mares”. Els treballs de cura de la llar, de la família i de les persones dependents queden naturalment destinats a les dones, apartant-les de càrrecs de responsabilitat, de decisió i, en conseqüència, de les remuneracions més elevades.

“L’economia feminista proposa construir el bé comú”

A través de dades i exemples concrets, Anna Pérez-Quintana va il·lustrar perquè hi ha més dones a l’atur, perquè les dones ocupen els llocs de feina menys valorats i precaris dins de determinats sectors, perquè la maternitat i les cures solen interrompre les seves carreres professionals o perquè en aquest país “no s’espera que les dones posin en marxa empreses”. És en aquest context on l’experta va detallar els elements clau de l’economia feminista, que té com a objectiu reduir el biaix de gènere en l’esfera econòmica de les persones i que, entre altres, té en compte molts aspectes relacionats amb la cura. “L’economia feminista va més enllà del mercat i proposa construir el bé comú enlloc de maximitzar el benefici” va explicar Anna Pérez Quintana. La introducció de la perspectiva de gènere en la disciplina reivindica el valor de totes aquelles feines necessàries per sostenir la vida, fins fa poc obviades i que tradicionalment han recaigut en les dones.