“Cada pel·lícula té les seves històries perquè cadascuna t’ha acompanyat durant 3 o 4 anys de la teva vida”. El director de cinema, Marcel Barrena, va conversar amb l’alumnat de la Facultat d’Empresa i Comunicació sobre les de la pel·lícula Mediterráneo, projectada a l’Aula de Cinema de la UVic-UCC en el marc de les Jornades Transversals “De la Pau a la Guerra. O el fràgil equilibri de viure en societat”.

El públic assistent, majoritàriament alumnes dels graus de Periodisme i Comunicació Audiovisual, van tenir l’oportunitat de preguntar directament a Barrena sobre aspectes tècnics, artístics i emocionals de la pel·lícula. Així, el director va explicar les diverses dificultats a les quals es van enfrontar per a tirar endavant el projecte: des de dues cancel·lacions de les localitzacions, les complexes mesures de seguretat d’un rodatge al mar, la malaltia de l’actor Dani Rovira o el confinament per la pandèmia de COVID-19, entre altres. “Aquesta pel·lícula va ser un miracle: va tenir tots els problemes possibles que pot tenir una pel·lícula tot i que també vam tenir la sort de poder-los superar”, va afirmar Barrena.

Operadors de càmera acostumats a les onades

El director va destacar que els obstacles sorgits van permetre trobar solucions enginyoses per a explicar la història de la creació de l’ONG Pro Activa Open Arms de la manera que volien fer-ho. Una d’elles, va ser el rodatge d’algunes de les imatges sota l’aigua amb un sistema inventat pel surfer Iker Elorrieta, a qui van contractar per a fer la pel·lícula. Una altra de les particularitats del rodatge és que la majoria d’extra eren persones refugiades reals que havien sobreviscut al mar poc abans i amb qui havien de ser especialment sensibles, a més d’extremar les mesures de seguretat.

La sensibilitat amb els personatges reals

En referència a l’aspecte artístic, els actors i actrius van haver de fer un intens treball de preparació amb els personatges reals que -per cert- apareixen en diferents moments de la pel·lícula. Barrena va fer un èmfasi especial a l’enorme implicació de les persones que d’una o altra manera van participar en la creació del projecte: Òscar Camps, protagonista del film, es va obrir per complet a l’actor que l’interpreta, Eduard Fernández, amb qui va conviure durant un temps. L’actor Dani Rovira es va llançar a l’aigua a actuar com a socorrista pocs dies després d’haver rebut radioteràpia i, a més, va entregar íntegrament el seu sou a Pro Activa Open Arms. El director va destacar també l’enorme solidaritat que despertava la història: “Ningú ens va dir que no a res”, va afirmar Barrena.

El col·loqui va continuar amb altres qüestions sobre la trajectòria professional de Marcel Barrena, com ara la seva primera pel·lícula Quatre estacions, el multipremiat documental Món Petit o la pel·lícula, 100 metres, les dues últimes amb un fort component social. “Fer una pel·lícula és un procés dolorós on t’hi jugues tot: diners, temps, energia…Per això crec que val més fer un cinema que pugui ensenyar coses, més enllà de l’entreteniment en sí”, va explicar el director.

Sobre Marcel Barrena

Marcel Barrena és director, guionista i muntador de cinema. És el primer director en la història en guanyar 2 premis Gaudí a millor pel·lícula per televisió per Quatre estacions (2011) i millor documental per Món petit (2014). Totes les seves pel·lícules han obtingut gran èxit popular i han estat també guardonades a premis nacionals i internacionals.

La seva darrera pel·lícula, Mediterráneo, va suposar un èxit de crítica i de recorregut internacional. El film va guanyar 4 premis Gaudí, 3 premis Goya; va rebre el Premi a Millor Pel·lícula al Festival Internacional de Cinema de Roma i va ser preseleccionada per als premis Oscar.