Els estudiants de l’últim curs de Periodisme van tenir ahir l’ocasió d’aprofundir en la gestió de les empreses del sector amb l’estudi del cas d’El 9 Nou de la mà de la seva màxima responsable, Beth Codina. Durant la sessió, l’alumnat va conèixer com l’empresa ha afrontat els reptes dels darrers anys, marcats per les transformacions tecnològiques i els importants canvis que aquestes han generat en el model de negoci tradicional.
Després d’una breu introducció sobre el context amb què neix el diari, l’any 1978, i el model de finançament existent fins llavors, Beth Codina va explicar a l’alumnat com s’han portat a terme les diferents accions de l’avui ja grup multimèdia d’El 9 Nou per encarar els nous reptes.
Potenciant els punts forts
En primer lloc, l’experta va assenyalar la importància d’invertir temps en conèixer, tant el mitjà com el sector, per extreure’ns els punts forts i traçar així les línies d’actuació de futur. En aquest sentit, l’editora va esmentar la proximitat amb el territori i el ja creat model de subscripció, com a especificitats d’un mitjà local davant l’esclat i expansió de la globalització. Així mateix, Codina també es va referir als avantatges de poder aprendre d’altres mitjans amb més recorregut en la carrera per la digitalització en alguns aspectes com ara l’accés obert a la informació, el clickbait o el desmantellament de les xarxes de distribució, entre altres.
Diversificació de productes i formats
Al llarg de la sessió, l’editora també va especificar altres accions dutes a terme com ara la formació, les produccions audiovisuals, els serveis de comunicació a tercers o l’oferta de solucions tecnològiques com a exemples de diversificació de les fonts d’ingressos que en el model tradicional provenien, en bona mesura, de la publicitat. D’altra banda, Codina també es va referir a la capacitat per crear comunitat a un territori proper i de mobilitzar grans nombre de persones per organitzar esdeveniments com aposta de valor dels mitjans locals sense oblidar nous productes i formats informatius dirigits a les generacions més joves i a les tendències temàtiques de futur.
Eines per al seguiment
Durant l’exposició, la directora executiva del grup també es va referir a com fer el seguiment diari d’una gestió integral i, en aquest sentit, va parlar d’algunes eines utilitzades per facilitar i agilitzar l’observació de les accions del dia a dia per a l’assoliment dels objectius plantejats a llarg termini.