L’expert Miquel Martí Freixas ha estat avui a l’aula de l’assignatura Innovació en Formats Audiovisuals del grau de Comunicació Audiovisual per parlar amb l’alumnat sobre la distribució de cinema en festivals. En la seva xerrada, els estudiants han descobert quins son els passos a seguir per a introduir les seves produccions en l’imbricat circuit de gales i certàmens cinematogràfics per obtenir el màxim de visibilitat de les seves produccions.
Mentre que els festivals competeixen per a projectes d’estrena, les gales i certàmens reconeixen els productes ja visionats, però en tots dos casos “aquesta mena d’esdeveniments aporten prestigi a les carreres dels professionals del món del cinema”. Aquesta és una de les primeres anotacions que Freixas ha fet durant l’exposició d’avui, on ha explicat a grans trets, els objectius i el funcionament de festivals així com la seva evolució. Venècia, Cannes, Locarno i, més tard, Sitges o San Sebastian -entre molts altres- tenen orígens similars: neixen a partir de la dècada dels anys 30 del segle passat en ciutats boniques on allargar la temporada estival amb l’objectiu d’atraure crítica especialitzada i crear impacte mediàtic.
La dificultat per als productors i professionals rau, no només en aconseguir un premi, sinó en la selecció de la pel·lícula per entrar a competició i, sobretot, en tenir molt clar perquè s’envia la pel·lícula a un certamen o a un altre, ja que l’estrena del film en un lloc podria invalidar la seva acceptació en un altre festival.
L’efecte de les plataformes digitals
En la seva exposició, Freixas ha reflexionat també sobre l’efecte del món digital i de la irrupció de les plataformes VOD en el tradicional circuit de distribució cinematogràfica. En aquest sentit, l’expert ha assenyalat que la facilitat actual de crear productes audiovisuals ha portat a “certa sobreproducció” que desborda la capacitat del sistema clàssic de distribució. No obstant, Freixas ha assenyalat que fruit d’aquesta situació, “també s’obren noves finestres que acullen projectes segurament més modestos, però més diversos i plurals”.
Miquel Martí Freixas és programador cinematogràfic, docent i articulista. Especialitzat en cinema documental i contemporani, la seva pràctica se centra en la construcció de públics i la creació d’esdeveniments culturals que connectin amb la ciutadania. Coneix en profunditat el món de la programació i funcionament de festivals de cinema d’arreu del món, en especial d’Europa. Entre molts altres projectes, forma part de l’equip que va reobrir el cinema Zumzeig de Barcelona entre el 2016-2017, guardonat amb el Premi Ciutat de Barcelona l’any 2018.
