Aquests darrers anys estem vivint una eclosió de l’interès social per la ciència. Cada vegada hi ha més demanda de continguts científics adreçats a un públic general. Uns continguts que es materialitzen en la gran varietat de formats que fa possible la tecnologia actual i que es difonen majoritàriament a través de l’ampli ventall de canals que permet la xarxa.
Per donar resposta a aquest interès, la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya i Eduscopi, entitat especialista en divulgació i educació científica, posen en marxa conjuntament el Curs d’Especialització en Comunicació Científica.
Aquest curs, de 15 crèdits ECTS, està dissenyat perquè tant investigadors en actiu, com estudiants de doctorat i llicenciats disposin d’eines per dissenyar i desenvolupar projectes de comunicació científica. Al llarg del curs es treballen les bases de la comunicació científica en diversos formats i canals (tradicionals, digitals, híbrids) i es posen de manifest els beneficis personals, institucionals i socials que es deriven de les activitats de comunicació social de la ciència. En aquest sentit, es tracta d’una proposta formativa adreçada a professionals que, sense deixar de banda la recerca, vulguin reforçar la seva identitat digital i la seva marca personal mitjançant estratègies de comunicació científica.
A més, el curs prepara els assistents per exercir diverses activitats professionals relacionades amb la comunicació de la ciència, com ara el periodisme científic i la producció de continguts de comunicació científica en diversos formats (llibres, revistes i diaris, blogs, llibres de text, vídeos, ràdio i xarxes socials, entre altres). Així mateix, l’aprofitament del curs garanteix una base a partir de la qual desenvolupar activitats professionals en departaments de comunicació d’institucions dedicades a la recerca científica, a la pràctica mèdica o a la comunicació ambiental.
El Curs d’Especialització en Comunicació Científica compta amb un equip docent format per professionals de referència en els àmbits científic i comunicatiu, i amb un enfocament participatiu i basat en l’elaboració de projectes. D’aquesta manera, el gruix de l’aprenentatge s’aconsegueix mitjançant activitats que requereixen la implicació i la participació directa de l’alumnat, com per exemple l’anàlisi de casos, els grups d’experts, l’aprenentatge basat en problemes i l’avaluació entre iguals.
La primera edició d’aquest curs s’inaugurarà el proper 11 de novembre de 2016 i s’impartirà durant l’any acadèmic 2016-2017 majoritàriament a la ciutat de Barcelona.