Divendres 11 de desembre es va celebrar el seminari en línia “L’experiència de pacient, de l’avaluació als resultats de les intervencions”, en el marc del cicle de seminaris organitzats per la comunitat de pràctica XPA-Patient Experience Barcelona
El seminari va comptar amb la presència de Joan Escarrabill, doctor de l’Hospital Clínic, de Tino Martí de l’European Health Telematics Association i, finalment, del professor de la UVic-UCC Guillem Marca i de Maëlle Lebon de la Fundació Clínic ISGlobal. El professor Marca i Lebon van presentar el tercer número de la revista XPA & Health Communication.
L’experiència de pacient és un concepte que s’ha generalitzat en l’avaluació de la qualitat de l’atenció sanitària.
S’ha reconegut la importància d’integrar la perspectiva dels pacients en la definició de la valor d’un servei de salut, no només a nivell local i nacional, però també a escala internacional: la integració de la perspectiva de pacient és ara una referència de diverses entitats europees i internacionals, com la Comissió europea (es destaca per exemple la iniciativa Blueprint-Digital Transformation of Health and Care for the Ageing Society) o el nou programa de l’OMS (United Action for Better Health in Europe). Totes dues busquen fomentar la introducció de diverses perspectives en els processos d’innovació en salut, i integrar les expectatives i necessitats dels usuaris en el disseny de les millores.
Hi ha una gran varietat de metodologies que permeten avaluar l’experiència de pacient i identificar accions a implementar, però aquests processos poden ser més o menys llargs en el temps (d’uns mesos a diversos anys) i en aquest context és fonamental poder implementar un procés iteratiu, per seguir l’avaluació de manera sistemàtica, implementar accions i transferir els resultats obtinguts.
Comunicar i transferir aquests resultats de la integració de l’experiència de pacient té un paper imprescindible per fer tangible el seu valor afegit en la millora de l’atenció, i segons el context es poden usar diversos canals, individuals (per als pacients i participants en els projectes ), interns (a nivell organitzatiu i professional) i externa a destinació d’altres entitats, xarxes, professionals i investigadors.
La revista XPA & Health Communication, impulsada per l’Hospital Clínic i la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya és una plataforma que pretén ajudar a la transferència d’aquests coneixements i resultats des d’una mirada lateral i amb una perspectiva oberta, transdisciplinar i rigorosa. La revista ja compta amb tres publicacions en línia i iniciarà el 2021 un procés d’indexació per obtenir més visibilitat i promoure l’intercanvi sobre l’experiència de pacient a la comunitat científica.
Es pot consultar l’últim número de la revista en aquest enllaç: http://www.xpabcn.com/revista/index.php/XPAHC/index El termini de recepció de manuscrits també s’ha obert per a l’any 2021, la informació sobre de les directrius i de l’enviament es pot trobar a la mateixa pàgina web.