La bretxa entre la formació i la professionalització

El proper 11 de juny la UVic-UCC acull les Jornades sobre dones i cinema amb l’objectiu d’analitzar el seu paper com a cineastes.  Es peten entendre la discrepància que hi ha entre la quantitat de dones que es formen per dedicar-se alguna de les tasques que la cinematografia engloba, i les dificultats que tenen en el pas a la professionalització.

L’objectiu de les Jornades, organitzades pel grup d’investigació TRACTE, és reunir investigadors i investigadores de diversos orígens i marcs metodològics perquè discuteixin i aprofundeixin sobre temes relacionats amb la participació de les dones en la indústria cinematogràfica. Cada un dels ponents ha hagut de presentar un petit treball per poder participar; d’aquesta manera la jornada està dividia en diferents sessions, que totes elles giren entorn a la situació de la dona en el cinema, però es planteja des de diferents perspectives.

L’acte començarà a les 10 del matí amb la presentació a càrrec d’Anna Pérez-Quintana,  directora de la Unitat d’Igualtat, i Anna Brufau, presidenta Zumzeig Cooperativa a la Sala Segimon Serrallonga, Masia Torre dels Frares.

Seguidament (10:30-11:00) Marta Álvarez, de la Université de Franche-Conté, impartirà una sessió contextualitzadora de la situació de la dona, sota el títol,   Conceptualitzant el cinema de dones

Com abordar teòricament el cinema fet per dones? Què s’entén por cinema fet per dones? És necessari definir categories específiques per aquestes pel·lícules? Resulta complex abordar aquestes qüestions. Si la nostra posició tendiria cap a una voluntat d’afirmar la inoperància de categories genèriques (en el sentit de gender) certament la discriminació existent a l’àmbit cinematogràfic -com en la gran majoria dels àmbits professionals- sembla encara convidar-nos a interrogar-nos al respecte, així com sobre la forma de contribuir, encara que sigui molt modestament, a canviar la situació. La meva ponència abordarà aquests aspectes qüestionant no només la producció cinematogràfica realitzada per dones, sinó també el gest científic amb el qual ens aproximen ella: quins objectius ha de perseguir l’estudi d’aquestes obres? Quines eines metodològiques s’han d’utilitzar en aquest treball?

Cineastes emergents. Les invisibles del cinema espanyol és el títol de la conferència que impartirà Annette Scholz, llicenciada en Mitjans de comunicació i en Filologia Hispànica i Francesa, i experta en recerca sobre el cinema espanyol. Aquesta sessió s’impartirà d’11:00 a 11:30.

Malgrat les conquestes que la dona ha anat realitzant en la societat espanyola, veiem que al cinema, sobretot en determinats espais de l’audiovisual, la seva presència és gairebé testimonial. En l’àmbit de la direcció, ja sigui de llargs o de curtmetratges, la proporció de dones cineastes és preocupantment baixa. També en altres oficis cinematogràfics, com en la direcció de fotografia, en els efectes especials, com a tècnica i electricista, etc. és escassa la presència de dones.  L’elaboració d’estadístiques que mostren la presència de les dones al cinema espanyol em permetrà donar un informe general sobre la situació.

Per fer-ho, em centraré en les pel·lícules registrades pel Ministeri de Cultura d’Espanya, sense oblidar ressaltar l’escassa presència de les dones en els premis nacionals de cinema, els Goya. L’estudi que voldria presentar, sobre la dona en la indústria de cinema espanyol, forma part d’una àmplia recerca sobre l’estat de la dona al cinema als països hispanoparlants. La publicació d’aquesta recerca està prevista per a l’any 2018 amb el títol Cineastas emergentes a la col·lecció Aproximaciones a las culturas hispánicas de l’editorial Iberoamericana/Vervuert. El llibre exposarà diferents temes relacionats amb la dona al cinema i analitzarà el status quo a Espanya, Argentina, Mèxic, Xile, Colòmbia, Cuba i Paraguai incloent entrevistes amb cineastes dels països esmentats. En la meva comunicació presentaré el futur llibre.

Elena Oroz, de la Universidad Carlos III de Madrid, impartirà (12:00-13:00) una sessió més llarga però més visual, que teòrica:  Cartografia de la participació de les directores al cinema independent espanyol (2013-1017).

Aquesta comunicació pretén examinar fins a quin punt l’entorn de producció independent és més propici a la participació de dones que les maneres tradicionals i industrials. S’ofereix una primera aproximació de caràcter quantitatiu centrada en la recol·lecció de la participació de directores en l’àmbit independent espanyol, un aspecte oblidat tant per la literatura acadèmica existent com pels informes elaborats per associacions del sector (CIMA). Per a això es proposa una conceptualització del cinema independent a l’Estat espanyol i es presenten les dades de la presència femenina en càrrecs de direcció durant els últims cinc anys a partir de la circulació dels films en festivals nacionals i internacionals, plataformes de distribució digital i distribuïdores de cinema independent. Aquesta aproximació quantitativa a l’àmbit cinematogràfic independent amb una perspectiva de gènere permetrà un primer i temptatiu anàlisi de les dades recollides, la seva comparació amb els indicadors relatius a la indústria cinematogràfica tradicional i exposar les dificultats metodològiques per aproximar-se a aquest fenomen.

La última sessió l’impartirà la professora de la UVic-UCC, Mar Binimelis, de 12:30 a 13:00, que parlarà sobre la bretxa entre la formació i la professionalització. Projecte Dones i cine, La Bretxa entre la formació i la professionalització.

Un cop acabades les sessions es presentaran totes les comunicacions inscrites per participar a les Jornades. La primera presentació es farà abans de dinar, d’13:00 a 13:30 i a la tarda, de 16:00 a 18:30.

Consulta tot el programa aquí

Inscripcions, fins el 7 de juny aquí