fotobonaDivendres 18 d’octubre va tenir lloc, a la sala Mercè Torrents de la Universitat de Vic, la presentació de l’última edició de l’Anuari Mèdia.cat, dedicat als silencis mediàtics de l’any 2012. L’acte va comptar amb la participació de l’estudiant de Periodisme Carla Roca, del periodista Josep Antoni Vallbona, del Grup de Periodistes Ramon Barnils, del Coordinador de Periodisme de la UVic, Sergi Solà, i del Coordinador de l’Anuari, Roger Palà.

La presentació va començar amb una breu introducció de Sergi Solà, qui va emmarcar la celebració de l’acte en el conveni de col·laboració entre la FEC i l’Anuari Mèdia.cat que recull que un dels reportatges de l’Anuari sigui elaborat per un estudiant de Periodisme de la UVic. En aquest sentit, Solà va posar èmfasi en la importància que un projecte com l’Anuari té per als estudiants de Periodisme de la FEC.

En el seu torn de paraula, Josep Antoni Vallbona va presentar el Grup de Periodistes Ramon Barnils, la seva filosofia i actuacions que porta a terme, i l’alumna Carla Roca va explicar la seva experiència com a autora d’un dels reportatges inclosos a l’Anuari de 2013. Concretament, Roca ha escrit el reportatge ‘Creixen les denúncies per homofòbia’, amb el qual ha rebut diversos premis i reconeixements.

La part central de la presentació va anar a càrrec del periodista i coordinador de l’Anuari, Roger Palà, qui va començar la seva intervenció fent una analogia entre la novel·la ‘Servitud’, de Joan Puig i Ferrater, i la situació actual al món del Periodisme. Palà es va mostrar preocupat pel tall generacional que hi ha a les redaccions dels mitjans de comunicació, en què hi ha pocs periodistes joves, i va exposar que l’Anuari Mèdia.cat recull temes que no apareixen o que apareixen amb poca incidència als mitjans de comunicació. En aquest sentit, va exposar que, a grans trets, els temes que recull l’Anuari i que no tenen lloc als mitjans ho fan per tres motius: les rutines de treball de les redaccions, els interessos comercials i l’autocensura que s’imposen els mateixos periodistes.

Palà va animar als estudiants de Periodisme presents a la sala a ser proactius en la seva activitat, i a proposar productes amb valor afegit per poder desenvolupar la seva feina periodística, i va destacar que moltes vegades és en el periodisme de proximitat on es fa un treball més de profunditat en el tractament dels temes perquè es té un coneixement molt directe de la realitat i els seus protagonistes. A més, va explicar que una de les intencions de l’Anuari Mèdia.cat i de l’Observatori Crític dels Mitjans Mèdia.cat és la d’exposar tot allò que es fa malament en el món del Periodisme però també posar en valor el que està ben fet.

Al final de l’acte, i després d’un torn de preguntes i intervencions per part del públic, des de la UVic i l’Anuari Mèdia.cat es va expressar la voluntat de continuar la col·laboració en un futur.