La professora Ruth S. Contreras de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC i investigadora del grup de recerca TDS, treu a la llum un nou capítol de llibre: “How to Gamify E-Government Services?: A Taxonomy of Game Elements”[1] en el llibre “Handbook of Research on Cross-Disciplinary Uses of Gamification in Organizations”[2], editat per IGI Global. El treball, revisa la ludificació en el context del compromís cívic com un mitjà per a influir positivament en la participació activa dels ciutadans en les plataformes cíviques en línia.

La ludificació és útil per a augmentar la motivació dels usuaris i involucrar-los com a actors actius a través de mesures que facilitin activitats com participar en la conversa pública, donar retroalimentació a possibles decisions del govern local o reunir-se activament. No obstant això, la ludificació continua sent una àrea relativament emergent de la recerca científica i encara no es comprèn com es podrien materialitzar tals objectius. En la seva revisió de literatura l’any 2021, Contreras-Espinosa i Blanco[3] van revelar que la majoria dels treballs centrats en la inclusió de la ludificació en els serveis de govern electrònic no segueixen cap metodologia per a quantificar l’impacte de la implementació d’elements de joc i que la selecció d’aquests elements és més aviat una conseqüència de les expectatives del dissenyador. Per això, l’objectiu principal d’aquesta taxonomia és identificar, classificar i donar noms als elements de joc utilitzats en plataformes de govern electrònic. S’inclou una llista de definicions dels conceptes, el tipus de motivació provocada (extrínseca o intrínseca) i la dimensió a la qual se’ls pot atribuir: Social, Assoliment, Particular, Imaginari, Context i Mitjans.

Les principals conclusions d’aquest estudi s’estan implementant en el desenvolupament de la plataforma del projecte CO3 que es provarà en tres ciutats pilot a Atenes, París i Torí, i on la UVic-UCC és partner del projecte. Aquest projecte de recerca europeu té com a finalitat avaluar els beneficis i riscos de les tecnologies en la cocreació, coproducció i cogestió de serveis públics amb els ciutadans i les administracions públiques i inclou estratègies ludificades per a involucrar als ciutadans a través d’una plataforma digital que inclou una varietat de serveis.

Sobre el llibre

El Manual de recerca sobre usos interdisciplinaris de la ludificació en les organitzacions és un llibre de referència complet i oportú que explora el camp de la ludificació per al desenvolupament econòmic i social. El llibre proporciona una recerca dinàmica d’aquest camp emergent. Cobrint fins i tot temes com l’aprenentatge a distància, comportaments de salut i capacitació en el lloc de treball, aquest llibre és una referència valuosa per a investigadors, professionals del màrqueting, desenvolupadors de programari, especialistes i desenvolupadors de tecnologia, funcionaris governamentals i acadèmics.

 

Sobre l’autora

Ruth S. Contreras és doctora en Multimèdia per la Universitat Politècnica de Catalunya, professora a la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya. Coordinadora en un paquet de treball del projecte ” CO3 project, Digital disruptive technologies to co-create, co-produce and co-manage public services along with citizens”[4] finançat per l’Horitzó 2020 de la Unió Europea.

Ha estat professora convidada a les universitats de New York University, als Estats Units, Universidade Estadual de Campinas i a la Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, Brasil, entre altres. Avaluadora de l’Agència Portuguesa d’Avaluació i Acreditació (A3ES), en l’Agència de Certificació en Innovació Espanyola (ACIE) i en l’Agència Estatal de Recerca (AEI) a Espanya. Membre de la Xarxa de professionals Red Global MX, fundadora del Capítol de Barcelona. Bloguer en “Power-ups” un blog de la Revista “Investigación y Ciencia” (Scientific American, versió en espanyol). Ambaixadora de Women in Games.

 

[1] https://www.igi-global.com/chapter/how-to-gamify-e-government-services/296441

[2] https://www.igi-global.com/book/handbook-research-cross-disciplinary-uses/276508

[3] https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01900692.2021.1930042

[4] https://www.projectco3.eu/es/