El degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la Universitat de Vic-Universitat Central de Catalunya, Xavier Ferràs, va participar el 5 de març com a ponent a la “Jornada Osona Smart Cities & Rural. Un repte” al Mas Vinyoles, i va fer-ne la cloenda. Per la seva banda, el president del Consell Comarca d’Osona, Joan Roca, va fer-ne l’obertura.

En les seves intervencions, el degà Xavier Ferràs va comparar l’economia amb la meteorologia en el sentit en què avui dia ha esdevingut una ciència imprevisible. Ferràs la definia com a “sistema complex en el sentit més físic del terme; complex, turbulent i imprevisible per naturalesa”. En aquest sentit, doncs, feia l’analogia amb la previsió meteorològica, ja que a llarg termini és poc provable fer una previsió encertada de l’economia. Això, però, segons deia el degà de la FEC, pot ser bo pels enfocs microeconòmics, i afirmava que “l’important és que en el territori i la proximitat siguem forts”.

Per altra banda, afegia Ferràs, “en el futur tot canviarà ja que, per exemple, en l’àmbit automobilístic, cada vegada té més importància l’electrònica que la mecànica”. En aquest sentit, el degà imaginava que “els cotxes seran iPhones amb rodes. Tindrem sistemes molt més eficients de control de trànsit, etc.”. Però el canvi amb l’incorporació i l’avenç precipitat de les noves tecnologies arribarà i abarcarà tots els àmbits, com per exemple la sanitat o l’educació, de la qual en deia que, avui dia, el repte a les aules és metodològic.

El discurs inaugural del president del Consell Comarcal d’Osona, Joan Roca, va tenir com a eix central el dia a dia quotidià. És a dir, Roca va posar èmfasi en les tecnologies que estan adreçades al ciutadà en el seu dia a dia a la ciutat i que fan d’aquesta una ciutat cívicament correcta. En aquest sentit, doncs, el president del Consell Comarcal d’Osona, apostava per un progrés tecnològic en els àmbits rural i urbà per tal de potenciar l’estalvi energètic amb aquestes tecnologies.

En el seu torn, el secretari general d’Empresa i Competitivitat de la Generalitat de Catalunya, Pere Torres, va presentar el Programa SMARTCAT. Es tracta d’una estratègia per intentar impulsar el que és el món que ara porta el qualificatiu de smart (normalment traduït com a intel·ligent però que també significa elegant). La finalitat d’aquest programa, segons explica Torres, és aconseguir que Catalunya es projecti al món com un territori en el qual les empreses, l’administració i també els ciutadans integrin la tecnologia per transformar el seu dia a dia i millorar-lo.

En aquest sentit, el propietari del Mas Vinyoles Enterpreneurship Hub, Ermen Llobet, reforçava les idees esmentades recollint-ho amb un discurs adreçat a potenciar un territori o regió smart, partint d’aquestes tecnologies que faciliten la gestió pública.

El degà de la FEC, Xavier Ferràs, va sintetitzar la Jornada “Osona Smart Cities & Rural. Un repte” amb una sola frase: “conviure i educar amb l incertesa”, que que el món que ve és molt incert però també “molt ric en el sentit que fa persones millors, potser amb més capacitat, més adaptatives, més fortes, i que segurament, aquest país, aquesta comarca i la gent que formem i que està aquí, anirem a entomar els reptes i sortir endavant”.