En l’imaginari col·lectiu estàndard, la idea de la creativitat aplicada a la publicitat sol estar molt allunyada del que es coneix sobre la investigació de mercats. No obstant, és una part fonamental per a ajudar a prendre decisions i per a encaminar les estratègies de comunicació de marca cap a una o altra direcció. Per aquest motiu, la tercera sessió del seminari ‘Creativitat per a Directius i Empresaris’ de Lluís Bassat ha estat dedicada a aquest tema amb dos referents del sector en l’àmbit professional: Laura Torrebadell, directora de Punto de Fuga, i Enrique Reyero, Cap d’eCommerce & Paid Media d’Ogilvy.

Què és el que es vol investigar, en quin moment fer-ho i quines tècniques s’utilitzen per a intentar arribar a aquestes respostes son algunes de les claus que Laura Torrebadell va revelar durant la seva exposició. Al llarg de la sessió, la directora de Punto de Fuga va desgranar les particularitats dels dos tipus d’aproximació que existeixen per a portar a terme els estudis de mercat: la qualitativa i la quantitativa, que proporcionen dades diferents, cadascuna d’elles amb eines específiques per a descobrir la dada que anem a buscar, a través d’exemples pràctics reals. La reflexió final de la ponent, ja introduïda en la presentació de Jordi Alavedra i de Lluís Bassat, és que la investigació de mercats “no decideix estratègies, sinó que proporciona les dades necessàries per a integrar i connectar informació útil per a desenvolupar-les”.

Investigació en l’era del BigData

En una sessió dedicada a la investigació no es podia obviar l’enorme quantitat de dades que ofereixen avui les noves tecnologies i com es tracten. Per fer-ho, els participants del seminari van poder escoltar a Enrique Reyero, cap d’eCommerce & Paid Media d’Ogilvy. L’expert va detallar els diversos sistemes tècnics actuals de recopilació i mesurament de dades i quines són les particularitats, avantatges i inconvenients de cadascun. Reyero va fer èmfasi en la importància de saber analitzar les dades i en com connectar les diferents solucions tecnològiques existents al destinatari adequat: “No és el mateix enviar determinades dades al departament d’administració que al de màrqueting perquè és possible que no siguin les que necessiten. O que no les entenguin”, va explicar Reyero.

Marc Puig i Antonio Llardón, els ponents convidats de la sessió

El disseny del seminari preveu la presència de dos ponents convidats a cada sessió. En aquesta ocasió, els participants van escoltar el president de Puig, Marc Puig, i d’Antonio Llardén, president d’Enagás, amb qui van poder conversar sobre diversos temes, alguns d’elles, d’enorme actualitat, com per exemple, la situació energètica de l’estat espanyol davant de successos inesperats com ara la guerra d’Ucraïna o el procés de transició energètica plantejats per diferents governs per a fer front al canvi climàtic.

Sobre els ponents:

Laura Torrebadell és sòcia directora de l’empresa d’investigació de mercats Punto de Fuga. Amb més de 20 anys d’experiència en Market Research, ha treballat en empreses punteres del sector de la investigació gestionant projectes nacionals i internacionals d’empreses líders de mercat, tant en el sector de béns de consum com en serveis.

Enrique Reyero és actualment cap d’eCommerce a Ogilvy. Amb més de deu anys d’experiència en negocis digitals, consultores estratègiques, agències de performance i analítica digital,  compagina la seva activitat amb la docència a diferents escoles de negoci com EAE Business School i a la universitat CEU San Pablo Abad Oliva pels estudiants d’Administració i Direcció d’Empreses.