Juan José Gómez Guillén es va doctorar el passat 24 de maig  amb la qualificació d’excel·lent per la seva tesi “Anàlisi de la sostenibilitat de les piscines: metodologia pel seguiment i l’avaluació de l’impacte ambiental de les piscines als hotels de la Costa Brava”, el tercer doctorat industrial de la Facultat d’Empresa i Comunicació, emmarcat en el programa de Dret, Economia i Empresa.

La tesi, dirigida per la Dra. Núria Arimany, analitza l’impacte ambiental de les piscines públiques dels hotels de la Costa Brava, en termes d’aigua i d’energia amb l’objectiu d’identificar una piscina que sigui el màxim de sostenible possible en el futur.

Trobar el model més sostenible

La investigació ha recollit una part exploratòria que examina el sector hoteler de Catalunya, especialment a la zona de la Costa Brava, analitzant els indicadors ambientals més importants que comunica el sector hoteler als seus grups d’interès. L’estudi també inclou una simulació en piscines monitoritzades en la zona objecte d’estudi, per posar en valor quines són les accions i actuacions que cal prioritzar per millorar la gestió de l’aigua i de l’energia d’aquestes piscines de la zona mediterrània, afectades pel canvi climàtic i la sequera que se’n deriva.

“Busquem la manera de crear l’experiència perfecta de piscina de forma responsable” -va explicar el llavors encara doctorand- i en aquest sentit, les normatives i restriccions per sequera ens han ajudat a millorar els models actuals”.

Un coneixement d’aplicació pràctica

El tribunal, format per la Dra. Elisenda Tarrats (UVic-UCC), el Dr. Oriol Amat (UPF) i la Dra. Ester Oliveras (UPF), va destacar la rellevància de la tesi en relació a l’aplicació pràctica del coneixement generat per a definir futures polítiques públiques,  tant pel que fa en termes ambientals com econòmics i socials de la regió, on el turisme és una indústria fonamental.

Els doctorats industrials a la FEC

La tesi defensada és producte del tercer doctorat industrial de la Facultat d’Empresa i Comunicació, un programa que permet vincular el coneixement acadèmic amb el sector de l’activitat de l’empresa, en aquest cas Fluidra, líder mundial en fabricants de material per piscines. El primer va ser l’atorgat a Sílvia Cubo Pons (Neuro in Business) dirigit pel Dr. José Antonio Corral, i també en el marc del programa de Dret, Economia i Empresa i, el segon, va ser per a Josep Jonàs Cortés (Fira de Barcelona), dirigit pel Dr. Jordi de San Eugenio i el Dr. Xavier Ginesta.  El Pla de Doctorats Industrials té com a objectiu contribuir a la competitivitat i a la internacionalització del teixit industrial català, captar talent i formar doctors i doctores per a les empreses dins els projectes d’R+D+I.