El Teatre Eliseu de Roda de Ter ha acollit avui l’acte de cloenda del projecte Hallenges, un programa innovador de psicologia positiva dirigit a adolescents. L’acte ha consistit en la projecció dels deu curtmetratges finalistes creats pels alumnes de 2n d’ESO de l’Institut Miquel Martí i Pol de Roda de Ter, així com el lliurament dels premis a les cinc peces més destacades.
Hallenges (Happy + Challenges) és un projecte coordinat per la investigadora de la UVic-UCC Elisenda Tarrats i impulsat pel grup de recerca Emprèn. Durant els darrers tres cursos, més de 200 estudiants han participat en aquest programa que, mitjançant dinàmiques d’aprenentatge vivencial, treballa habilitats com l’autoconeixement, la gestió emocional o la resiliència. “Avui no projectem només vídeos. Projectem tot allò que sentiu, penseu i sou”, ha destacat Tarrats durant l’acte.
L’art com a mirall emocional
Els curtmetratges que s’han presentat, de fins a cinc minuts de durada, han sorgit de conceptes treballats a l’aula i convertits en peces audiovisuals plenes de sensibilitat, creativitat i compromís.
Segons la coordinadora, “l’objectiu és que els adolescents aprenguin a expressar-se i a entendre el món a través de la mirada de la psicologia positiva”.
Un jurat format per professionals de la UVic-UCC –el Dr. Jan Frigola, la Dra. Maria Forga i la pròpia Dra. Tarrats– van valorar aspectes com el contingut, la qualitat tècnica, el treball en equip i la innovació. Els cinc curtmetratges premiats hat estat:
- Millor curtmetratge: Noia nova – una història sobre assetjament escolar que convida a la reflexió sobre la seguretat emocional a l’aula.
- Millor guió: Paraules no dites – una mirada colpidora sobre la soledat i la dificultat d’integració en el grup classe.
- Millor vestuari: Les emocions de la Riley – una proposta que utilitza el color per expressar estats emocionals amb intencionalitat artística.
- Millor muntatge: Efecte boomerang – inspirat en una tècnica de psicologia positiva, destaca per la coherència narrativa i la fluïdesa visual.
- Millor banda sonora: Et vull dir una cosa – una peça breu i delicada sobre els petits gestos quotidians que construeixen benestar.
Un projecte amb mirada de futur
L’acte ha comptat també amb la participació de la Sra. Mercè Palau, directora de l’institut, que ha subratllat la importància d’atendre la salut mental dels estudiants:
“L’educació emocional és un dels pilars del nostre projecte educatiu, i Hallenges ens ajuda a conèixer millor l’alumnat i acompanyar-lo”.
Finalment, el degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació, Dr. Josep Burgaya, ha pronunciat la clausura l’acte celebrant la connexió entre ciència, educació i territori:
“Hallenges és un exemple d’innovació social amb impacte real, que demostra com la universitat pot transferir coneixement útil a la societat”.
Amb la jornada d’aquest divendres es consolida Hallenges com una experiència educativa transformadora que té previst continuar a l’institut durant els propers cursos.