Els tentacles de la viralitat de l’odi és un dels reportatges que integren l’Anuari MèdiaCat 2023-24, una publicació que té com a objectiu reflexionar sobre l’actualitat i la professió periodística impulsada per MèdiaCat, l’observatori crític dels mitjans del grup de Periodistes Ramon Barnils. El reportatge ha estat elaborat per Lluc Corominas, ara estudiant de 4art curs del grau en Periodisme, i que va ser escollit l’any passat per ser un dels redactors de l’edició 2023-24.

En el reportatge, Corominas ha abordat el tractament dels discursos de l’ultra dreta i els discursos d’odi a les xarxes socials des de diferents punts de vista: des de la reacció de periodistes que han patit atacs personals arran d’investigacions fundades, passant per la contextualització del fenomen des del punt de vista acadèmic o la gestió que en fan les empreses de comunicació.

“Un dels majors dubtes que tenia era com abordar el tema perquè és molt ampli i era difícil trobar dades concretes” ha explicat Corominas avui “però ha estat una gran experiència perquè tot i que el treball és molt autònom, sempre tens el suport dels professionals de MèdiaCat”.

Més propostes i més eines per a periodistes

Lluc Corominas ha explicat la seva experiència en la presentació de l’Anuari que s’ha fet avui a la FEC, per part de la periodista i co-coordinadora de l’Anuari, Carme Verdoy. La periodista ha fet una breu introducció sobre l’essència i l’evolució de la publicació que en els darrers anys intenta ser més “propositiva” i “oferir eines útils als periodistes” amb un format més visual.

Eleccions, ultradreta i xarxes socials

Durant l’acte, Verdoy també ha parlat sobre la resta de reportatges que integren l’edició actual de l’anuari. En un context marcadament electoral, l’edició 2023-24 s’ha fixat en les tàctiques de l’extrema dreta per vehicular el seu discurs i el paper que hi juguen periodistes i mitjans de comunicació. El número també reflexiona sobre les xarxes socials, reines gairebé absolutes del consum informatiu dels joves, així com els sostres de vidre i la qüestió de gènere tant pel que fa a continguts com pel que fa a la professió, entre altres. La publicació també inclou anàlisis, entrevistes i infografies que reflexionen sobre el dret de la informació i el compromís dels periodistes.