Aquest dimarts a la tarda, el degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació Josep Burgaya ha presentat en un acte híbrid, a la Facultat d’Empresa i Comunicació, el seu darrer llibre La manada digital. L’acte, que s’ha fet des de l’aula de creativitat i ha estat conduït per Xavier Ginesta, també ha comptat amb la participació de la coordinadora del grau de Comunicació Audiovisual Ana Palomo i el professor d’Economia Rafa Madariaga.
Una trentena de persones han seguit per la plataforma Zoom la presentació, que s’ha muntat a través d’un diàleg entre autor i els tres professors de la UVic-UCC. Burgaya, en el seu llibre, planteja una crítica a la societat hipertecnològica, crítica que fins i tot “té tocs apocalíptics” en paraules de Madariaga. El diàleg ha servit per a posar sobre la taula la necessitat de no entendre la tecnològica des de la “neutralitat”, ha plantejat els inconvenients de l’economia de plataformes (que entronitzen Amazon i Google) o “l’extractivisme 2.0” conseqüència del comerç de les dades que la gent deixa a la xarxa i que s’ha convertit en quelcom imprescindible per aquesta nova economia digital.
Apel·lant al conjunt de recomanacions que Burgaya dona al final del llibre per a poder sobreviure en aquesta nova economia, Burgaya ha fet èmfasi en la importància de les mirades quan conversem, en la necessitat de no plantejar els debats des d’un punt de vista binari o –a pregunta del professor Ferran G. Jaén– en saber recuperar un determinat ideal “liberal” de competència, democràcia participativa i debat a partir d’entendre el matís de l’oponent.