El catedràtic del departament de Comunicació de la FEC, Jordi de San Eugenio, va pronunciar la conferencia inaugural de la jornada Marca Màlaga 2023 que dimecres passat va reunir a bona part dels representants de l’àmbit social i empresarial de la zona a la Casa Diocesana de la ciutat.

L’esdeveniment, que enguany arriba a la sisena edició, té com a objectiu analitzar i debatre en profunditat les potencialitats del teixit productiu malagueny com a pol d’atracció d’empreses tecnològiques i de nova generació. La jornada, organitzada pel diari La Opinión de Málaga i el grup Prensa Ibérica, també va comptar amb les intervencions de l’alcalde de Màlaga, Francisco de la Torre, la delegada a Màlaga de la Conselleria de Turisme, Cultura i Esports del govern andalús, Gemma del Corral, al CEO d’Internalia Group, Francisco Orellana i a la directora de comunicació del mateix grup, Gemma Casquero.

Jordi de San Eugenio va centrar la seva ponència en la definició del concepte i de la creació de les anomenades “marques territorials” caracteritzades per un fort component de participació ciutadana. L’expert va apel·lar a la unió entre estratègia i acció territorial que inclou elements com l’experiència, el sentit, la identitat i la imatge d’un lloc. Segons va explicar De San Eugenio, el binomi estratègia i acció territorial es nodreix de la gestió, la competitivitat, el reconeixement i el posicionament de la marca. En aquest sentit, l’expert va citar alguns exemples de les marques aglutinades sota el paraigua general de la “marca Màlaga” com són Sabor a Málaga, Málaga-Costa del Sol, Málaga Ciudad Redonda i Málaga Genial.  D’altra banda, el catedràtic també va assenyalar Madrid, Sevilla i Huelva com a exemples d’èxit de marques territorials  i, en el cas de Màlaga, va indicar que la ciutat “té un pla amb eixos estratègics en l’àmbit social, urbà, cultural i en la innovació”. De San Eugenio també va assenyalar la captació d’esdeveniments internacionals (Málaga MICE, Festival Publicitari El Sol, el Digital Enterprise Show –DES– o els 50è aniversari de la mort de Picasso) com el millor termòmetre per mesurar l’estat de la marca territorial.

Jordi de San Eugenio va emfatitzar la sostenibilitat com a concepte transversal pel que fa els aspectes social, econòmic i urbà de la marca on l’objectiu és “aconseguir una identitat territorial competitiva més enllà d’una imatge”.

 

*Fotografia de Portada: Álex Zea