Una vintena d’assistents va tenir l’oportunitat d’escoltar a Jordi Alavedra i Dani Batlle, dos pesos pesants en el sector del màrqueting i la publicitat, en la sessió d’inici de la nova edició de l’EMBA de la UVic-UCC. El programa, plenament consolidat,  va donar el seu tret de sortida divendres passat amb un nou grup format en bona mesura per professionals del món de l’empresa a Catalunya.

Amb la solidesa de nou edicions a l’esquena, els responsables del programa donaven la benvinguda aquest divendres a la nova cohort de participants del curs 2023-24. En aquest primer dia, sempre especial, es va comptar amb la presència de Montse Corrius, directora del Màster; Josep Burgaya, degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació; Eduard Prats, director de l’Escola de Postgrau i amb Maria Dolors Crous, coordinadora i ànima de l’Executive MBA.

Enxarxats gràcies a l’EMBA

Tant Josep Burgaya com Eduard Prats van agrair als participants la confiança i el temps que dedicaran a formar-se i a actualitzar-se a la UVic-UCC que també s’enriqueix amb les experiències dels participants. En paraules del degà de la FEC “L’EMBA és un programa en el qual aprenem tots: nosaltres [la UVIc-UCC] perquè ens nodrim del vostre coneixement i de la vostra experiència connectant la institució amb la societat i contribuint així al desenvolupament social i econòmic del territori”. Per la seva banda, el director de l’Escola de Postgrau, Eduard Prats, va destacar el poder transformador de l’educació i, en específic, la profunditat de l’efecte que la UVic-UCC espera transmetre als participants, veritable protagonistes del programa: “L’educació té l’efecte de canviar la manera com afrontem els reptes, com prenem decisions, com aprenem a dir que no…i aquest és un procés que es fa amb treball i esforç del que es perceben els efectes a llarg termini”.

La coherència en la construcció de marca: el cas de Dove

Acabades les presentacions, la primera sessió del curs va començar amb la ponència del professor convidat Jordi Alavedra, vinculat a l’agència de comunicació Bassat Ogilvy, de la qual va arribar a ser el vicepresident executiu a Espanya (2005-2014) i actual consultor sènior de grans grups internacionals com Nestlé o Lactalis. En la seva exposició, Jordi Alavedra va oferir una mirada global a la història i trajectòria de la marca Dove, com a exemple de construcció, adaptació i coherència del que ara s’anomena propòsit de marca en la seva comunicació, des dels seus inicis.

Així, Alavedra va explicar com Dove ha construït la seva comunicació en base a dos pilars: d’una banda, la cura de la pell com a base del producte i, de l’altra, la recerca de la connexió amb les dones de cada època per comprendre la seva relació amb la definició de la bellesa.

Així, durant la sessió, els participants van resseguir la història de Dove a través d’anuncis i campanyes mítiques de la marca, des dels anys 50 on la bellesa s’associava a un ideal només a l’abast d’estrelles de cinema fins a l’actualitat on Dove s’implica directament amb la relació del públic femení i el seu aspecte, que ha desembocat en el projecte The Dove Self-Esteem Project. El cas escollit per Jordi Alavedra és també un bon exemple de l’adequació de la comunicació a diferents països d’una qüestió tan diferent i tan sensible com és l’autopercepció física de les dones.

La missió de la marca, clau en l’estratègia de comunicació

Després de la gran presentació de Jordi Alavedra, el professor Dani Batlle, actual CEO de Svenson Iberia, va introduir els conceptes principals per la construcció i supervivència d’una marca sòlida. Batlle va fer referència a la investigació constant, la missió de cada marca i el concepte de rellevància a través de nombrosos exemples de conegudes marques.

Al llarg de la seva exposició, Batlle va aprofundir en el propi significat de màrqueting, el qual va definir com “el que s’encarrega de comprendre bé al consumidor i traslladar la informació a la direcció estratègica de l’empresa”. Per aquest motiu, segons el professor Batlle, “el màrqueting sempre és el que està més a prop del mercat i del consumidor, el que detecta tendències latents que ja hi són o estan per venir”.

El professor va acabar la primera classe amb alguns exemple de processos de comunicació de  marques internacionals d’alt impacte i amb la introducció del màrqueting 5.0: el màrqueting de continguts d’interès per als potencials consumidors, dels quals -va dir- “sempre s’ha d’estar pendent”.