El tercer webinar del primer cicle de videoconferències organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació ha tingut com a protagonista el professor de la UVic-UCC i d’EADA Business School Joan-Albert Garcia Moga. El professor de la Facultat, aquest dimecres al matí, ha centrat la seva intervenció en la transformació digital de les empreses i organitzacions, necessària per adaptar-se a la post-pandèmia
El tercer webinar del primer cicle de videoconferències organitzades per la Facultat d’Empresa i Comunicació ha tingut com a protagonista el professor de la UVic-UCC i d’EADA Business School Joan-Albert Garcia Moga. El professor de la Facultat, aquest dimecres al matí, ha centrat la seva intervenció en la transformació digital de les empreses i organitzacions, necessària per adaptar-se a la post-pandèmia. Garcia Moga ha exposat que la transformació digital ha de tenir en compte set paràmetres: entendre l’entorn digital, rastrejar l’entorn, estudiar el costumer journey, crear un model de negoci centrat en el client, usar les dades per prendre decisions, construir un lideratge digital i canviar la cultura organitzacional.
Garcia Moga és doctorand en Economia i Empresa per la UVic-UCC, EMBA per EADA Business School i Bachelor of Science per la Fairleigh Dickinson Univerity (Nova Jersey, USA). Es va especialitzar en gestió de la innovació pel Massachusetts Institute Technology (Boston, USA) i des de fa 12 anys treballa com a consultor internacional. Actualment, també és coordinador dels Study Abroad Programs de la UVic-UCC.
Joan-Albert Garcia Moga ha començat la ponència posant de manifest que la situació actual, degut a la pandèmia de la COVID-19, no és bona. Tot i així, ha destacat que hi ha sectors econòmics que posen de manifest que aquesta emergència sanitària ha millorat els seus negocis o, si més no, no els ha afectat. No obstant això, el professor de la UVic i EADA ha volgut aprofitar la ponència per fer una proposta en set passos per tal de superar aquesta crisi des d’un punt de vista empresarial.
Garcia Moga ha realitzat tres preguntes, tres punts de sortida, que donaran pas a les seves set propostes: l’oferta existent està adaptada al meu client? Conec bé al meu client i sé què li preocupa? Estic utilitzant els canals adequats per arribar al meu client? En altres paraules, i resumint aquestes tres preguntes: tenen en compte les empreses als clients?
La primera idea que el professor de la UVic-UCC posa de manifest és la necessitat d’entendre l’entorn digital, rastrejar-lo i definir quin impacte tindrà. Seguidament, estudiar el costumer journey i focalitzar-se en les noves oportunitats. És a dir, saber si les empreses coneixen bé els clients i si aquests se senten acompanyats. A través d’aquest estudi s’ha de saber què pensa i diu el client de les empreses; a més de saber si s’estan complint les expectatives. “El 90% dels clients asseguren que estan disposats a canviar de marca si el producte no compleix amb les expectatives. En som conscients d’això?”, s’ha preguntat. Per això, dins aquesta idea, Joan-Albert Garcia Moga proposa realitzar un mapa d’empatia.
En tercer lloc, el ponent ha plantejat la creació d’un model de negoci centrat en el client, és a dir, fer que la forma de compra sigui molt fàcil. Per tal d’il·lustrar aquest pas, ha posat com a exemple l’empresa xinesa Hema, que compta amb un pla de negoci únic per tal de satisfer el client. Aquesta tercera proposta ha donat pas a la següent: jugar amb la gamificació. En altres paraules, donar certs incentius als clients per tal de fidelitzar-los i, fins i tot, que competeixin entre ells, “buscar l’experiència de compra”. Garcia Moga ha defensat aquesta idea posant d’exemple que, “per cada compra del nostre producte, es planti un arbre”. D’aquesta manera, es comunica al client que com més es consumeixi cert producte, més s’ajuda al medi ambient. “De fet, la gamificació, la competició entre clients, és el que busquen els mil·lennials. Se’ls ha de fer partícips”, ha conclòs.
A continuació, el consultor ha plantejat l’ús del big data i proposa utilitzar les dades dels clients com a centre de la presa de decisions. Si les empreses, gràcies a la realitat virtual, són capaces de construir el perfil del client poden saber com reaccionaran o què opinaran dels nostres productes. D’aquesta manera, serà molt més fàcil avançar-se al plantejament dels consumidors per tal de saber com les companyies han d’actuar. “Més del 75% de les series o vídeos que es consumeixen a les plataformes digitals (OTT) són recomanacions. Us imagineu utilitzar la realitat virtual i recrear el comportament dels nostres clients per saber com reaccionaran? No estic parlant de ciència-ficció. De fet, això ja s’està fent”.
La cinquena i sisena fase van agafades de la mà. Per una banda, el professor de la UVic-UCC proposa fomentar el lideratge digital en el marc de l’organització. “Liderar vol dir persuadir”, ha resumit. Per l’altra, fomentar una nova cultura organitzacional basada en aquest procés de digitalització, ja que, per exemple, el 62% dels problemes que es presenten en l’entorn digital són culturals.
Finalment, ha manifestat que ara és el moment dels canvis. “La COVID-19 és la empenta per fer el canvi, per tal de transformar-se cap l’entorn digital. No val més l’excusa de “ja ho faré”. Ha resumit: “Hem de veure aquesta pandèmia com la gran oportunitat de transformar les nostres organitzacions i conèixer més el nostres client per saber quins productes i serveis hem d’oferir-los. Aprofitem-ho”.
