El cofundador de la plataforma de cinema FILMIN, Jaume Ripoll, va ser a la Facultat d’Empresa i Comunicació on va fer una masterclass per l’alumnat de les assignatures d’Innovació en Formats Audiovisuals i Taller de Guió de Cinema del grau en Comunicació Audiovisual. Ripoll va mostrar als assistents el desconegut però importantíssim paper de la distribució de cinema, la més propera a l’espectador.

Jaume Ripoll ha unit allò que l’apassiona amb allò que millor sap fer en la cofundació de la plataforma digital FILMIN, coneguda per distribuir cinema independent, d’autor (i també comercial) en forma de vídeo sota demanda per subscripció. Al llarg de la sessió, l’expert va demostrar un profund coneixement sociològic i cinematogràfic, obtingut a través de i per al cinema tal com va simbolitzar intencionadament amb la selecció de la imatge de la pel·lícula Els contes de Canterbury (Passolini, 1972) com a primera imatge de la seva presentació i com a fotografia que il·lustra aquesta nota.

Arribar al gran públic

Amb ella, Ripoll llançava el primer missatge de la sessió: una pel·lícula pot ser provocadora i, a la vegada, arribar a un gran públic…tal com pretén fer FILMIN.  L’expert va enllaçar aquesta idea amb el canvi d’hàbits en el consum de cinema al llarg del temps: “Abans hi havia un compromís major amb la pantalla. La gent es quedava al cinema encara que no li agradés massa la pel·lícula. Ara, ens hem convertit en col·leccionistes de primers actes”, va exposar Ripoll perquè actualment, segons l’expert, consumim diferent a través de diversos canals.

Així, l’expert va explicar que mentre que la societat ha canviat els seus hàbits de consum gràcies a nous aparells tecnològics com la televisió, la visió 3D o el vídeo, el cinema ha insistit en seguir comunicant-se amb els espectadors de la mateixa manera i, per això, és més difícil arribar a grans masses. Ripoll va afegir que, tot i que des de la seva creació, sempre s’ha temut per l’extinció de les grans sales de projecció, al llarg de la història s’ha comprovat que no cal confrontar opcions sinó que les diferents tecnologies poden conviure en diferents esferes. “En l’era digital no cal triar entre sales o plataformes: coexisteixen”. Així, el professional va explicar que a casa veiem cinema amb menys exigència: podem menjar, parlar, tenir el telèfon encès, mentre que la pantalla de cinema ens la mirem amb més atenció, “amb més respecte”. En aquest punt, Jaume Ripoll es va referir als nous avenços en Intel·ligència Artificial com a potència tecnològica però no com a potència creadora, ja que segons el professional “El que vol l’espectador de cinema no és el mateix que el que vol l’espectador de videojoc. El que vol l’espectador de cinema és un director que decideixi per ell”.

Adequar el llenguatge visual

En aquesta línia se seguia expressant el cofundador de FILMIN: “La gent vol distreure’s i, amb la gran quantitat d’opcions d’avui en dia, no sap com triar el que veurà. Una de les coses que l’ajuda a escollir és el cartell”. L’expert va posar exemples de diferents cartells de la mateixa pel·lícula per públics de diferents països on, en alguns casos, es desvirtuava el missatge principal del film. Ripoll va afirmar que sempre s’ha de respectar l’essència de la pel·lícula en l’adequació del pòster, tal com es va fer en la promoció de Barcelona, nit d’estiu (2013) a la capital catalana. “Hi havia una pòster diferent perquè el públic de cadascun se sentís interpel·lat,  però cada pòster explicava la pel·lícula”.

El distribuïdor va explicar també la inquietud social de la plataforma des del seu àmbit. Així és com es va impulsar l’any 2020 l’Atlàntida Film Fest, el primer festival de cinema online del país amb l’objectiu de donar a conèixer al gran públic les pel·lícules internacionals que no trobaven lloc a les sales per tal d’augmentar-ne la visibilitat i, a la vegada, prestigiar la finestra d’Internet. Des de 2017 també acull el Mallorca Talent Lab amb la idea de guiar i acompanyar joves talents en el món cinematogràfic.

Jaume Ripoll (Palma, 1977) va néixer a una família vinculada als cinemes de poble i als videoclubs. Graduat en la tercera promoció de l’ESCAC (2000), la seva trajectòria professional comença gestionant la distribuïdora Manga Films, després fa el salt a Cameo per crear l’any 2008 la plataforma FILMIN. Ripoll ha participat com a jurat als festivals de Berlin, In-Edit o Sitges, entre altres. En la seva faceta docent, va ser director del màster de Distribució Online de la UOC entre 2013 i 2017 a més de ser professor convidat a diverses universitats de tot l’estat.