Seguidors i seguits per l’Obrellaunes piulen i comparteixen tota mena d’articles i opinions. Algunes de les que han volat més amunt són la presentació de l’esperat iPhone 5 i el xantatge digital que alguns usuaris fan a empreses del sector turístic.

El xantatge arriba a les xarxes socials

“O em regales alguna cosa o et poso comentaris negatius”, aquesta és l’amenaça amb què s’han trobat alguns propietaris del sector del turisme rural i així titulava Paco Nadal l’article que publicava a El País. La situació per nova, sorprenent i preocupant ha estat motiu de conversa a les xarxes socials, si més no entre els usuaris del nostre entorn virtual. El director de TopRural.com, un dels webs en què s’han donat casos així, ha dit que són aïllats tot i considerar aquestes pràctiques de deplorables. La xarxa de recomanacions és oberta a tothom –democràtica, com se sol dir– i els comentaris poden fer-se de forma anònima. En espais similars com TripAdvisor –recomanada a l’article d’aplicacions per a viatgers–, Hotels.com o Expedia s’hi han donat casos similars però a la inversa, és a dir, pagar a canvi de bons comentaris. El fet evidencia que els usuaris han descobert el poder que els donen les xarxes, però hauríem de plantejar-nos com es fa servir o com discernir quins comentaris –en xarxes, blocs o premsa digital– són veraços i quins no. Cal regular-ho, posar-hi filtres o posar en dubte, d’entrada, tot el que trobem a la xarxa? Perquè mentre que el periodista es regeix per una deontologia i un rigor professional que es pressuposen, no és el cas de blocaires o usuaris que no deixen de ser un reflex de la diversitat que trobem al carrer.

Convivència entre xarxes socials i marques

La forma com interactuen les marques amb el seu “target” a través de les xarxes socials, tractat de forma breu a MarketingDirecto.com, també ha generat comentaris. Segons l’antic executiu de la xarxa Foursquare, Tristan Walker, les marques busquen aquesta interacció “perquè no tenen res contra què mesurar-se” i volen augmentar les vendes i quantificar-les.

iPhone 5, més gran i més pla

Apple ha presentat en societat l’esperat iPhone 5. Ho ha fet aquest dimecres en d’aquelles presentacions a què té habituats els seguidors i el sector. El nou dispositiu té una pantalla més gran (4 polzades, més resolució i una relació de 16:9, com la majoria de televisors), però s’ha aprimat (7,6 mm, un 18% menys que l’iPhone 4S), pesa 112 grams, estrena carcassa d’alumini i presenta una connexió diferent. Amb el nou processador més petit (A6) i 1 Gb de memòria RAM, s’espera que funcioni el doble de ràpid. Sens dubte aquestes i altres millores (imatge, càmera, microfonia…) portaran molts seguidors fins a les botigues d’Apple a finals de mes.

[Imatge: Rosa Maria Curto]