Tornen els Connectivity Days!
En aquesta nova edició d’experimentació immersiva per a la simulació de realitats tecnològiques, vam crear dinàmiques interactives a partir del valor tecnològic i artístic com a noves formes d’accés al coneixement. L’edició 2024 va presentar experiències XR, creacions d’animacions digitals 360, creacions audiovisuals immersives de gran format, la realització televisiva estereoscòpica i mostres d’intervencions als espais d’exhibició amb una projecció de micro mapping.
Acte d’inauguració
16 d’abril 19h – Paranimf de la UVic-UCC
Conferència performativa en què Maria Arnal, Sergio Sánchez i diversos científics del Barcelona SuperComputing Center recorren la història de les veus sintètiques a través d’una meditació sònica alhora que experimenten en directe amb els interiors dels diversos models de veus entrenats en la recerca conjunta que estan duent a terme gràcies a la beca S+T+ARTS.
Les capacitats humanes per percebre la vida i comprendre la complexitat de la nostra existència tenen limitacions inherents. En col·laboració amb la IA, les arts -especialment la música i el so- poden encendre la curiositat, la creativitat i el despertar emocional necessaris per percebre allò que està fora del nostre abast i de les caracterítiques físiques.
La laringe humana pot produir una gamma extraordinària de sons, molts més que els necessaris per parlar o cantar. Des del punt de vista de la història de la biologia, aquesta gamma de sons ha hagut de ser valuosa i funcional al llarg de la nostra evolució com a espècie. La veu humana és una eina extremadament sofisticada, l’instrument musical més antic i un encreuament de moltes construccions socials, tradicionalment connectades amb l’expressió dels sentiments i la identitat. Però, què és una veu al segle XXI? Com li afecten tots els reptes i transformacions del nostre temps? Què és una veu sense cos o com podria sonar una veu amb un cos impossible?
A partir de la creació d’un model físic d’un tracte vocal, combinat amb aprenentatge automàtic, podem identificar i modificar paràmetres vinculats a àrees específiques, característiques tècniques i expressives, però també hiperdimensionar i ampliar les possibilitats d’una veu humana, creant sons impossibles. Explorant l’espai latent d’una veu, tant simbòlica com acústicament, podem afegir una capa de comprensió als models de generació de veu d’IA, a l’hora que estirem els límits físics d’un cos a través de diferents models entrenats, desenvolupant una eina modular que s’utilitzi per a cantar de maneres fins ara impossibles.
Creacions d’artistes digitals
L’espai de l’altar de l’església serveix de centre de comunicació. Una pantalla LED de 4,5 x 2,5 metres que presideix la sala amb la projecció “Horitzons immersius: un viatge per la creativitat digital catalana”. Es tracta d’una experiència immersiva que recull els deu projectes catalans més creatius del moment i que tenen un gran potencial internacional. Aquesta peça explora la intersecció entre l’art, la tecnologia i la cultura digital i ha comptat amb la direcció artística i la curadoria de l’equip del Festival MIRA.
Metàfora del núvol
Amb una solució mixta d’il·luminació i projecció a la fornícula es crea una simulació a la inversa de la imatge lumínica de la divinitat, tot creant un triangle invertit. Simbolitza l’evolució humana i tecnològica que surt de la Terra i pretén il·luminar el cel, representat per la imatge d’un núvol. El núvol empeny la transformació digital i conté totes les nostres dades, i és per això que se situa a la part més alta de l’església.
Donar vida a l’espai
Una intervenció d’il·luminació viva que fa ressaltar les pintures i la decoració de l’espai mitjançant protectors LED, que els dóna sensació de relleu i moviment. Acabades les sessions, unes llums dinàmiques juguen amb el rosetó de la façana principal des de l’interior del Paranimf i deixen entreveure des del carrer que alguna cosa està passant a dins.
Estands
3cat
Eufòria 360º, l'experiència immersiva
multicàmara que et transporta al Palau Sant Jordi
3Cat ofereix ja l'experiència única d'un concert a primera línia des de casa. Els fans d'Eufòria van poder viure l'emissió de 6 cançons durant el concert del 16 de juliol de 2022 al Palau Sant Jordi, enregistrades amb tecnologia multicàmera 360º 3D. Un sistema de reproducció, distribució i consum d'experiències multicàmera interactives gràcies al projecte ViVIM, finançant per ACCIÓ, que inclou el disseny d'una nova tecnologia de reproducció web per part de la Fundació i2CAT i 3CAT, i que permet el consum en dispositius mòbils, ordinadors i ulleres de realitat immersiva.
Telefónica
Districte AR: Experiències de
realitat augmentada
La realitat augmentada ens permet veure el món real com per art de "màgia". Districte AR porta aquesta màgia al campus de Telefónica amb 5 experiències que aprofiten aquesta tecnologia per projectar al món real diferents activitats i elements interactius que destaquen els valors de l'empresa de forma amena. I tot des del mòbil i sense necessitat de descarregar res! Simplement s'escaneja el codi QR de l'experiència a la qual es vol accedir i aquesta s'obre automàticament al navegador. Amb Challenge 42 es podrà posar a prova les habilitats de visió espacial; amb LaCabina Xperience s'intuirà com serà el món del futur pel que aposta Telefónica, DIGITAL Chillida connecta d'una manera nova amb l'obra d'Eduardo Chillida, T-4E obre la història de les telecomunicacions, es podrà conèixer la personalitat virtual al Metavers i s'observarà com pren vida amb The Next U.
Seidor
Nous espais immersius per a la formació
i la comunicació corporativa
Es viu una solució de soft skills amb realitat virtual 360º. En aquest estand es veu, entre altres, càpsules de pitch elevator, entrevistes d'aptituds, presentacions en públic, activitats per a la presa de decisions i pràctiques d'habilitats comunicativa.
I, a més, s'ofereix una presentació sobre el llenguatge i les noves tecnologies immersives.
Onionlab
Imaginant el futur a través de l'art,
el disseny i la tecnologia
Es presenten els projectes d'un estudi multidisciplinari que dirigeix i produeix instal·lacions i exposicions audiovisuals amb especial atenció estètica als detalls, la innovació tècnica, la combinació d'espai i contingut.
Onion Lab té una àmplia experiència en la creació d'instal·lacions interactives i audiovisuals per a esdeveniments i exposicions de primer nivell d'arreu del món: la Fête de la Lumière a Lyon, Signal Festival a Praga, Llum BCN, Constellations a Metz, iLight Singapur o el Solid Light Festival a Roma.
Landscapes
Creating digital landscapes for a physical world
Landscapes és una agència líder en art digital fundada el 2020 a Barcelona per Oriol Pastor i Marc Gomariz que representa els millors projectes locals i internacionals.
Landscapes desenvolupa, comissaria i produeix projectes per a festivals, marques, institucions públiques, fundacions i centres d'art. Entre els seus serveis hi ha la creació de continguts visuals, el disseny d'experiències immersives, la direcció i la producció tècnica, tècniques, la producció audiovisual, el comissariat, l'organització d'esdeveniments propis (MIRA Festival) i per a tercers, i la consultoria per a projectes digitals i físics.
Treballen amb artistes com Antoni Arola, Antoni Miralda, Carlos Sáez, Domestic Data Streamers, Field, FutureDeluxe, Joëlle Snaith, Hamill Industries, Lolo & Sosaku, Natalia Stuyk, Nick Verstand, Nonotak, Onionlab, Oscar Zabala, Ouchhh, Play Quiet Ensemble, Refik Anadol, Rick Farin, Six N. Five, State, Tiler Gab, Tundra, United Visual Artists i Universal Everything.