Xavier Ferras. Degà de la Facultat d’Empresa i Comunicació de la UVic-UCC

Emmanuel Macron, president francès, ha pronunciat recentment un discurs, i concedit una entrevista a la revista WIRED, sobre l’estratègia francesa en intel·ligència artificial (AI). França destinarà 1.500 milions d’euros en cinc anys a competir amb la Xina i els Estats Units en el lideratge en intel·ligència artificial (o, com a mínim, no perdre el tren).

Macron va demostrar un coneixement profund del tema.Va demostrar sensibilitat davant el canvi tecnològic, i va desgranar l’estratègia francesa. Segons les seves anàlisis dos àmbits seran ràpidament impactats per l’AI: el sector sanitari (amb diagnòstics més precisos i personalitzats), i el sector de mobilitat, amb l’emergència de nous paradigmes de vehicle compartit i autoconducido. Macron va demostrar ser conscient de la gran oportunitat (i, alhora, gran amenaça) de l’AI en la creació o destrucció de llocs de treball, i de la lògica “va tot al guanyador” d’aquesta tecnologia. Per això va manifestar el seu desig de preparar al seu país, convertint-lo en una “first-moure nation” en regulació (introduint un discurs d’ètica i valors), educació, investigació, test, i creació de startups en aquest camp.

Macron afirma que Europa està a mig camí entre el model americà (totalment dirigit per empreses privades, on “decisions individuals condicionen valors col·lectius”), i el xinès (amb un immens mar de dades i un govern disposat a utilitzar-los “amb uns valors que no són els nostres “). “Si volem gestionar el nostre propi model de societat, la nostra elecció de civilització, hem de ser part d’aquesta revolució de la intel·ligència artificial, ser un dels seus líders, i elevar el discurs a escala global”.

Les accions preses han permès ja que empreses com Facebook, Google, Samsung, IBM, DeepMind o Fujitsu hagin instal·lat centres de recerca en AI a París. “Vull que el meu país sigui el lloc on l’AI es construeixi sobre la base d’interdisciplinarietat, creuant matemàtiques, ciències socials, tecnologia i filosofia”. Impressionant Macron.

“Puc convèncer el meu país sobre el canvi, precisament perquè ho vam abraçar. El meu paper no és bloquejar el canvi, sinó formar persones perquè tinguin oportunitats en aquest nou món “. Em quedo amb una frase per emmarcar: “crec que la gran revolució tecnològica que estem experimentant és, de fet, una revolució política”. Efectivament, la revolució tecnològica té profundes implicacions polítiques, en positiu i en negatiu. En positiu, mai com ara hem tingut mitjans per generar i distribuir prosperitat. En negatiu, el mal ús de la tecnologia pot portar-nos a escenaris catastròfics de polarització de la riquesa, d’extremismes en les posicions (hi ha evidència que les xarxes socials tensen el discurs polític al màxim, generant pols oposats i excloents), i d’interferència fraudulenta en processos democràtics (basti veure què està passant amb Facebook i Cambridge Analytica). “Europa és el lloc on es va formar l’ADN democràtic, i crec que Europa ha d’afrontar aquest gran repte per a la democràcia, liderant-lo”.

Altres líders internacionals han mostrat gran sensibilitat per l’emergència de tecnologies disruptives i pel canvi que crearan en la societat i l’economia. Entre ells, Obama, que al desembre de 2016, just abans de deixar la presidència, va organitzar una conferència nacional ( “Frontiers”), a Pittsburg, per debatre les implicacions econòmiques, socials i filosòfiques de l’automatització i de la intel·ligència artificial. O el president xinès, Xi Jimping, en el despatx figuren best-sellers sobre AI. Macron està preparant al seu país per al futur. I aquest debat no és aliè a altres més propers. Liderant el canvi tecnològic, posicionant França en camps d’alta tecnologia, construint massa crítica emprenedora, i transformant el model productiu, Macron també contribueix a solucionar el problema de les pensions i l’estat del benestar davant la bomba demogràfica que s’acosta a Europa, problema que no és de distribució de la minsa riquesa que crearà un vell model, sinó de crear nou valor mitjançant les immenses possibilitats que ens ofereix la tecnologia.

Per treure’s el barret. El món necessita uns quants Macrons.

Article publicat a Innovación 6.0, el 2 d’abril de 2018.