L’Ecomuseu del Blat, una iniciativa participada per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya a través dels professors Jacint Torrents i Santi Ponce, està portant a terme aquest estiu un seguit de tallers que tenen per objectiu restituir amb el màxim de fidelitat històrica les feines de pagès a la Plana de Vic, en concret el cicle agrícola del blat:  segar a mà, garbejar amb carro, batre a pota, moldre els cereals propis de l’època i elaborar el pa tal com s’havia fet a la Plana de Vic el segle XVIII, un període vital en el desenvolupament de l’agricultura orgànica avançada. Aquesta iniciativa ha rebut una subvenció  per activitats del Tricentenari de l’onze de setembre de 1714 de Presidència de la Generalitat de Catalunya.

El passat dia 6 es va portar a terme el taller del segar i garbejar als camps experimentals del mas El Colomer de Taradell i el proper 24 d’agost es portarà a terme la batuda, molta i elaboració del pa al Molí de la Calvaria de Calldetenes, dues de les antenes de l’Ecomuseu del Blat.

Amb aquestes restitucions en format de tallers és pretén difondre la cultura pagesa preindustrial i el ric patrimoni material i immaterial del món rural a les generacions actuals per tal de rescatar el passat i a partir d’aquí, recuperar els valors socioeconòmics que permetin una agricultura més sostenible i una alimentació més saludable. Els tallers estan adreçats a col·lectius de joves, que tindran l’oportunitat de reviure, conèixer i comprendre les activitats agrícoles tradicionals de la ma de pagesos i estudiosos coneixedors de la temàtica. Així mateix, serviran per a l’elaboració d’un audiovisual i una exposició itinerant.

Els tallers tenen la voluntat de posar en valor l’ofici dels pagesos. Les restitucions han de permetre observar les eines en moviment, veient com les manipulen mans expertes amb la gestualitat i el ritme que cada la realització de cada feina suposa. Els protagonistes de les feines seran els segadors, animals de treball, garbejadors, batedors, pagesos, moliners, forners d’ofici que de forma voluntària ens demostraran els seus sabers en viu. Les persones inscrites als tallers poden participar activament de les feines esmentades.

Amb les esmentades activitats es completa el cicle del blat a través de les feines agrícoles tradicionals que l’Ecomuseu del blat, integrat per la Universitat de Vic – Universitat Central de Catalunya, els ajuntaments de Taradell, Tona, Santa Eugènia de Berga, Calldetenes i Folgueroles, i els Tonis de Taradell, està portant a terme als camp experimental dels Ametllers del Mas El Colomer de Taradell. A l’esmentat camp dels Ametllers, fa tres anys que s’ha restituït el trènnit quatriennal, una rotació de conreus introduïda a Catalunya a partir del segle XVIII procedent de l’adaptació del Norfolk System britànic on es combinen els nous conreus de les patates i el blat de moro amb els cereals les plantes farratgeres nitrogenants.