El Campus Vic va acollir la preestrena de Lisa la primera websèrie de la Universitat produïda per Abacus Cooperativa i que va comptar amb la participació d’onze alumnes de la Facultat de Comunicació i Empresa i un del cicle formatiu de grau superior en Animacions 3D, Jocs i Entorns Interactius. La première, amb catifa vermella i photocall inclosos, va aconseguir omplir la sala de cinema. L’acte que també va comptar amb un petit col·loqui final amb Raquel Barrera, codirectora de la sèrie i Emma Cunill, actriu protagonista, va anar a càrrec de Sergio Ambudio, periodista i Alumni de la UVic-UCC i de Jan Frigola, professor de comunicació audiovisual i responsable de promoció de la Facultat de Comunicació i Empresa.

Una de les possibilitats de realitzar aquest projecte ha estat la capacitat de vincular els estudiants amb el món professional d’una manera pràctica guiats per l’equip d’una productora professional.  Tal com va assenyalar Frigola:

“Un dels elements atractius del rodatge és la capacitat d’oferir aquest mentoratge professional als nostres alumnes i que, a més, puguin viure aquesta experiència laboral, ja des de la universitat”.

D’altra banda, la sèrie té com a objectiu sensibilitzar sobre els estereotips que pateixen les persones d’espectre autista i contribuir així a normalitzar la seva presència i, per això, l’argument parteix de l’arribada a la universitat de la Lisa, una noia de Trastorn d’Espectre Autista (TEA), que mostrarà en primera persona els obstacles als quals s’ha d’afrontar aquest col·lectiu, sobretot pel que fa les relacions interpersonals. En aquest sentit, Sergi Ambudio va assenyalar que tot i que el projecte està pensat per a un públic jove en un format modern i amè,“la sèrie ens posa a tots davant del mirall i ens fa reflexionar si sempre hem actuat o actuem amb prou sensibilitat amb les persones diferents del nostre entorn”.

Raquel Barrera, co-directora de la sèrie, va aprofundir en aquest aspecte en parlar del procés d’elaboració del guió  on va explicar que “cap persona amb Trastorn d’Aspecte Autista se sent identificada amb les representacions audiovisuals que es fan d’aquestes malalties” i que, per això “ha estat tan important crear la sèrie posant a les persones amb TEA al centre, escoltant el que elles tenen a dir”. L’elecció d’Emma Cunill per al paper protagonista subratlla la voluntat de parlar del tema des de dins, ja que l’actriu també està diagnosticada amb TEA:

“Jo he aportat una veritat que és la que jo visc dia a dia” – va explicar – “A mi que se’m donen bé els patrons, puc dir que hi ha unes estructures de comportament [social] molt marcades i, potser no son prou adequades, ni pels que patim TEA…ni per ningú”.

Lisa, la websèrie  que s’estrenarà el proper 9 de maig, consta de quatre capítols de cinc minuts de durada que se centren en la percepció del món, les relacions socials i que potencien els valors de respecte a la diferència, tolerància i inclusió.