Eudald Sellarès Valencia coneix bé el món del màrqueting i el de la gestió municipal. Llicenciat en Publicitat i Relacions Públiques (2008), actualment compagina la seva activitat professional a l’Àrea de Màrqueting de la Universitat de Vic amb el càrrec de Regidor de Promoció Econòmica a l’Ajuntament de Manlleu, des del 2015. L’Eudald és també un dels alumnes de la primera edició del postgrau en Place Branding i Gestió Estratègica del territori impartit a la UVic-UCC. Conversem amb ell sobre les seves impressions de la formació i com ha aplicat els coneixements adquirits en la seva faceta municipal.

Què aporta un postgrau com aquest a algú que ja té una base sòlida en màrqueting i publicitat?

Per mi ha estat tot un descobriment perquè, com dius, jo ja tinc coneixements de màrqueting i estic acostumat a generar campanyes en funció de la creativitat, però en el cas de la creació de la marca d’un territori el joc és molt diferent.

El postgrau m’ha proporcionat eines de tipus més aviat analític per a treballar des del territori amb i per tots els agents i actors que la configuren, que son molt diversos i tenen activitats i funcions molt diferents: ciutadans, empresaris, administració pública. Per comprendre i crear « des del territori » cal investigar i filar molt prim, però si s’aplica la metodologia correctament, el resultat és extremadament sòlid perquè tothom s’hi identifica. Per tant, com a metodologia, em sembla molt innovadora i també molt compromesa amb el territori.

Per què serveix el Place Branding?

La creació d’una marca-territori pot contribuir molt al desenvolupament local i al desenvolupament econòmic d’un municipi, tot i que no es l’única manera ni es pot concebre com una eina aïllada, sinó que és el resultat de tot aquest treball previ de participació i connexió entre tots els actors que hi interactuen. Si la gent no hi participa, la marca serà un fracàs.

El postgrau proporciona eines per a gestionar actors tan diversos?

Sí. I, de fet, ha de ser així perquè sinó el procés creatiu no tindrà èxit. La idea força darrera d’una marca-territori és que sigui reconeixible, que sigui forta perquè tothom s’hi identifiqui i se la senti pròpia.

La formació ajuda a descobrir o a potenciar el sentiment d’identitat dels habitants d’un territori?

Sí. El postgrau conté una part important d’història, d’història del territori, de característiques del lloc, de coneixement de la cultura. La recol·lecció d’aquesta informació és i ha de ser participativa i el resultat que s’obté fa aflorar les qualitats endògenes del territori que, alhora, son percebudes pels stakeholders com a pròpies. La metodologia oferta al postgrau ensenya a extreure aquest coneixement de manera participativa.

Les grans ciutats com per exemple Barcelona, Nova York, París…ja fa temps que treballen en la seva marca-territori. Com a regidor d’una ciutat molt més petita, creus que els coneixements de place branding oferts al postgrau també són aplicables a municipis com, per exemple, Manlleu?

Sí, és interessant obtenir eines per a fer aquesta diagnosi i comprendre perquè una marca-territori funciona o no. A més, sovint la idea de promoció d’un territori s’associa gairebé només al turisme i les marques-territori van molt més enllà. Per exemple, a moltes poblacions els falta autoestima, orgull de pertinença i identitat. Si la marca-territori té en compte les aportacions de tots els agents -mitjançant un bon procés de participació- aquella marca serà prou forta i tindrà moltes més possibilitats de revertir les emocions negatives i encaminar-les cap a un sentiment identitari que, a més, reforçarà el lligam dels habitants amb el territori.

Quin creus que és l’aprenentatge més important que t’ha proporcionat el postgrau?

Descobrir una metodologia apassionant amb noves eines que, segurament son aplicables a altres processos i no només als de creació de marca. Amb aquesta metodologia, la creació de marca es fa amb filosofia bottom-up participativa dels stakeholders, a diferència de les tècniques de màrqueting a les que estic habituat professionalment. I és justament aquesta participació el que fa que tot funcioni millor: que la marca sigui més eficient, que agradi més i, per tant, que obtingui millors resultats a tots els nivells.