Una desena d’assignatures d’aquests ensenyaments s’estructuren a partir de metodologies actives d’aprenentatge i simulacions professionals

El conjunt d’assignatures emmarcades dins del programa “Estudia al costat de la indústria”, que s’aplica als graus de Comunicació de la Facultat d’Empresa i Comunicació (Periodisme, Comunicació Audiovisual i Publicitat i Relacions Públiques) formen un cos de coneixements que la Facultat ha decidit impartir a partir de metodologies actives d’aprenentatge gairebé en la totalitat de les hores. Això vol dir, que són assignatures que han reduït sensiblement les sessions magistrals de teoria, i a la resta de temps es plantegen a partir de quatre eixos metodològics bàsics: la simulació, l’estudi de cas, l’aprenentatge basat en problemes i la formació en alternança amb entorns reals.
Concretament, dues de les assignatures bàsiques del grau de Comunicació Audiovisual (Direcció i Producció Audiovisual i Multimèdia, Nous formats audiovisuals) estan organitzades a partir de seminaris impartits per agents del sector cinematogràfic, audiovisual i multimèdia, que presenten setmanalment estudis de cas a l’estudiantat. En aquest grau i en el de Periodisme també s’aplica la simulació, en assignatures com el Taller Avançat de Ràdio, el Taller de Producció de Comunicació i les especialitats de Periodisme Polític i Comunicació de Proximitat. Totes quatre assignatures situen, des del primer moment, l’estudiant dins dels rols professionals que els tocarà prendre durant la seva vida laboral, sigui aprofitant els mitjans propis de la Facultat (UVic Ràdio i revista Sense Boira), com facilitant la creació de nous mitjans de comunicació en l’entorn digital, sempre acompanyats pel paper actiu del professorat.

Pel que fa a l’assignatura de Taller de Producció de Comunicació, les activitats compartides i coorganitzades amb la indústria permeten alternar els entorns d’aprenentatge (aula i empresa) i coeditar una revista amb l’editorial Premsa d’Osona SA, editora d’El 9 Nou, que ja des de fa anys s’ha convertit en el mitjà de referència de la Facultat. Això és, el Sense Boira. Que els estudiants treballin en una plataforma professional, facilitada per una empresa del sector, els permet cohesionar dinàmiques i rutines professionals amb els periodistes que treballen a les redaccions. En aquesta assignatura també es treballa a partir del simulacre, com el que l’any passat va fer la somelier Clara Antúnez (a la foto) en el marc d’un taller de tast de vins, o enguany portaran a terme els Mossos d’Esquadra amb la seva Unitat de Policia Científica. Aquest any, també serà el primer que l’assignatura de Periodisme en Línia incorpora aquest tipus d’activitats compartides, gràcies a l’acord que el centre ha arribat amb Júnior Report. El diario de los jovenes lectores, la versió castellana de la qual s’edita conjuntament amb La Vanguardia digital. En el grau de Periodisme, l’assignatura de Màrqueting Esportiu, també està plantejada des de l’aprenentatge basat en problemes –a través d’un projecte de consultoria d’acord amb el BM Granollers– i els estudis de cas.

Finalment, el grau de Publicitat i Relacions Públiques, a primer curs, ha incorporat un sistema d’aprenentatge basat en la complicitat entre assignatures, totes elles cohesionades a partir d’un mateix estudi de cas que estructura els continguts de cada curs. Les assignatures d’Introducció al Màrqueting, Disseny gràfic i Psicologia del consumidor s’estructuren conjuntament, gràcies al seu caràcter interdisciplinar, per a reflexionar sobre el procés de planificació i creació de campanyes publicitàries: briefing, disseny i testing.