Professionals de diversos sectors han debatut durant cinc dies a la UVic sobre tecnologia, joves i emprenedoria. L’ onzena edició de la setmana digital de Vic ha enfocat la reflexió des de diferents àmbits de coneixement
L’ onzena edició de l’E-week, la setmana digital de Vic, s’ha tancat avui al migdia amb una conferència sobre la promoció dels grups de música a l’era digital a càrrec del músic dels Catarres, Jan Riera, i del director de cinema, Pol Aregall. Aquesta sessió ha posat el punt i final a cinc dies de reflexió al voltant dels tres eixos de la setmana: els joves, la connectivitat i l’emprenedoria. Professionals de sectors molt diversos, com la sociologia, la informàtica, l’empresa o la comunicació, han intercanviat punts de vista sobre els canvis que han generat les noves tecnologies a la societat. La majoria d’experts han coincidit a remarcar les noves oportunitats que genera la innovació en l’àmbit de la tecnologia, però també han alertat dels riscos que pot tenir si no s’utilitza correctament.
Dilluns passat, el rector de la UVic-UCC, Jordi Montaña, va inaugurar la setmana i va destacar la importància que la Universitat l’aculli i l’impulsi. Per a Montaña, les jornades de l’E-week permeten “fer una reflexió fonda i ajuden a entendre la nova tecnologia”. El primer dia de conferències es va dedicar a abordar l’ús de les TIC en la socialització dels joves en una taula rodona formada per tres experts. Joel Feliu, investigador de la UAB, va assenyalar l’escletxa que hi ha en l’ús de les noves tecnologies entre els nois i noies i va avisar del perill que suposa deixar de banda la meitat femenina de la població. Per la seva banda, Eulàlia Hernàndez, investigadora de la UAB, va explicar que els joves utilitzen internet per informar-se sobre temes de salut, però va alertar que les aplicacions ofereixen informació «superficial» i no donen solucions «reals». Per últim, el coordinador de la càtedra de TICSalut de la UVic-UCC, Marc de San Pedro, va explicar el concepte de “salut digital”, que va definir com “el conjunt de noves tecnologies sorgides a l’entorn de Salut”.
Les novetats tecnològiques també han suposat un canvi important en altres àmbits, com la comunicació, l’empresa, l’educació o la cultura. La periodista i excorresponsal de Televisió Espanyola, Rosa Maria Calaf, va assegurar dimecres en una conferència a l’Aula Magna que els mitjans prioritzen ara la «quantitat per sobre de la qualitat». «Es barreja la informació amb l’opinió», va alertar. En un altra xerrada, el periodista i cap de continguts digitals de El Periódico, Saül Gordillo, va apel·lar al «sentit comú» per utilitzar les xarxes correctament. Gordillo creu que amb les tecnologies es camina cap a un model que passa per «vendre per uns pocs cèntims només la informació que interessi a cada usuari». Tant ell com Calaf assenyalen els riscos de la informació gratuïta, que no veuen sostenible ni lliure «perquè està lligada a la publicitat». Tot i això, estan convençuts que hi ha camp perquè els mitjans creixin gràcies a les noves tecnologies. Dijous, en una conferència a la Sala Segimon Serrallonga, el consultor Genís Roca va parlar de l’impacte digital al màrqueting. Roca va ressaltar la importància de les bases de dades, que considera essencials perquè les empreses s’adaptin a l’internet «dels serveis i de les coses». «Amb les dades podem segmentar i prioritzar», va explicar el consultor.
L’ onzena edició de l’E-week s’ha tancat aquest matí amb una conferència del director de cinema, Pol Aregall, i un dels membres dels Catarres, Jan Riera. Tots dos han explicat com ha canviat la comunicació i la promoció dels grups de música en la nova era digital. «Amb l’arribada d’internet ha arribat la pirateria», ha lamentat Riera, que entén els discos «com un element més de promoció». «Ara vivim dels concerts en directe, que no es poden piratejar», ha confessat el músic. Aregall i Riera han tancat la xerrada presentant per primera vegada el videoclip del seu últim disc, Big Bang.