Els estudiants de Màrqueting esportiu de la Facultat d’Empresa i Comunicació van esdevenir observadors privilegiats de l’estratègia de posicionament i màrqueting del RCD Espanyol, gràcies a la xerrada que el director d’aquesta àrea de l’entitat blanc-i-blava, Toni Alegre, els va fer aquest dijous al matí a l’estadi de Cornellà-El Prat. Estudiants dels graus de Màrqueting i Comunicació Empresarial, Periodisme, i del programa internacional, van participar d’aquesta matinal dedicada a l’entitat perica, que també va comptar amb una visita a l’estadi i al memorial Dani Jarque.
La jornada va començar a les 10.30 del matí amb la sessió de Toni Alegre a la sala de juntes de l’entitat, avui presidida pel propietari de Rastar Group, el xinès Chen Yansheng. Alegre va explicar tota l’estratègia de comercialització que segueix l’entitat, que enguany té un pressupost d’uns 50 milions d’euros, per poder competir en una lliga on els dos grans (FC Barcelona i Reial Madrid) en tenen un que “s’acosta als 500 milions”. “En el futbol, pressupost i resultats van habitualment agafats de la mà”, va afirmar assumint que “el nou propietari ja ha donat senyals que podem tenir un increment important del pressupost per poder fitxar grans jugadors properament i aspirar a jugar a Europa”.
Després de repassar els valors i intangibles que assenten la seva marca, Alegre va justificar el perquè l’estadi de Cornellà també ha esdevingut un actiu essencial per incrementar els ingressos. De fet, va desgranar els 4 grans paquets de patrocini per a les empreses: els de primer nivell, només per Rastar, que paga 2 milions d’euros anuals per la samarreta; els de segon nivell, que “són aquells que estan presents a tots els espais susceptibles de sortir a televisió menys a la samarreta”, que paguen 700.000 euros anuals; els de tercer nivell, que en paguen 200.000 a l’any i, finalment, els de quart nivell que són patrocinadors que aporten uns 30.000 euros anuals d’ingressos.
A part dels programes de patrocini, Alegre va comentar la manera com s’ha planificat l’explotació del dia a dia de l’estadi, “organitzat segons les activitats que s’hi poden oferir”. En aquest sentit, s’han delimitat quatre àrees en funció dels serveis: una àrea no comercial, amb un centre de formació i un columbari; una àrea d’entreteniment amb botigues, restaurants i un túnel del vent; l’àrea de negocis, amb l’auditori, les sales VIP i llotges i, finalment, una àrea pels fans, amb la botiga corporativa i la zona dels socis. Alegre també va avançar als estudiants el nou canvi que hi ha hagut a la Liga, pel que fa a la negociació dels drets de TV. A partir de la temporada vinent, que la Liga ja farà una comercialització col·lectiva dels drets, els clubs es repartiran un total de 1.500 milions d’euros anuals (entre drets nacionals i internacionals), que dista molt del total que rebien quan hi havia venda individual (800 milions, la temporada passada). L’activitat va acabar amb una visita per les instal·lacions de Cornellà-El Prat: zona VIP, zona de premsa, vestidors, terreny de joc i memorial Dani Jarque.
