Amb data d’estrena assenyalada des de feia mesos i una bona expectació al darrere, eldiario.es ja és una realitat. El diari digital neix sota la direcció del periodista i exdirector del desaparegut Público, Ignacio Escolar, amb la voluntat de fer “periodisme malgrat tot”, segons la mateixa capçalera, i no “un mitjà d’última hora”.

Una jornada informativament variada –en fer-se pública la carta del rei, aquesta tarda, o donar-se a conèixer la mort de Santiago Carrillo, més tard– ha obligat a modificar la portada amb que s’estrenava el nou diari digital: “El Govern se salta la llei des de 1982 per ocultar els comptes“. Amb una piulada, a les 11 hores, la donaven a conèixer:

El diari d’Escolar i dels onze periodistes que completen l’equip de treball se centra en la informació econòmica i política –dues seccions que trobem sota la capçalera–, però una informació amb llicència Creative Commons no destinada a satisfer polítics ni mercats, sinó a les persones. D’aquesta manera es presenten en societat, amb independència, diuen, sense cap mena de vinculació a cap gran grup de comunicació. Per això, ofereixen als lectors la possibilitat de fer-se’n socis per 5 euros al mes, tot i que els continguts siguin gratuïts.

La voluntat de servir a la ciutadania s’evidencia d’entrada a través de les xarxes, quan han demanat als usuaris que enviïn suggerències a fi de millorar i, alhora, amb la tasca de la defensora del lector, Olga Rodríguez, que es compromet a vetllar perquè es mantingui la línia editorial inicial.

La Zona Crítica que fins ara apareixia en voler accedir al diario.es, es manté com a bloc d’opinió, escrit a diverses mans, al costat d’altres espais de reflexió, com el de Greenpeace, Amnistia Internacional, Medialab-Prado, Cataluña Plural o Escolar.net, on opina el director. A més, eldiario.es també busca el seu lloc a les diferents xarxes socials. S’ha estrenat amb més de 53.000 seguidors a Twitter (el Huffington Post en té 56.538) i 41.287 a Facebook. Gens malament, per començar.

L’aparició d’un nou diari, sigui quin sigui el suport, és sempre una bona notícia pel sector, però avui especialment. Iniciatives com aquesta, la versió espanyola del Huffington Post, el magazín Jot Down o el digital cultural Núvol, que no fa gaires mesos que corre evidencien que el periodisme s’obre camí davant dels nous contextos i les necessitats dels lectors.