En la ja penúltima sessió del seminari Creativitat per a Empresaris i Directius amb Lluís Bassat, es va abordar la relació entre el client i l’agència o el consultor, una relació tan complexa i específica com ho és cada marca. La darrera part va estar reservada a l’exposició d’un cas singular: els assistents van conèixer el complicadíssim repte que ha afrontat l’empresa Deoleo de la mà del mateix Nacho Silva, president actual de la companyia.

Encara que els productes siguin similars o la trajectòria de l’empresa coneguda, les circumstàncies en la relació entre clients i agència, sempre són úniques. Pot ser degut a les variacions del mercat, als canvis tecnològics o  a factors socials… però, passi el que passi,  sempre caldrà tractar amb persones. I la relació que s’estableix entre client i agència és un element cabdal. En aquesta sessió, els participants del curs van conèixer els canvis que ha experimentat el sector en els darrers anys, degut a la irrupció tecnològica. El pes que fa uns anys tenien els departaments creatius i de comptes de les agències s’ha desplaçat actualment als de planificadors de mitjans de comunicació -bàsicament digitals- on es contracta a perfils molt més tecnològics que treballen en equip amb creatius i redactors per a donar resposta a l’imbricat ecosistema digital actual. L’aposta continua, però, en establir relacions de confiança i de transparència entre el client i el professional del sector.

Un cas estudiat a les escoles de negoci

Per acabar la sessió, els participants al curs van tenir l’oportunitat d’escoltar la brillant presentació sobre el ‘cas DEOLEO’ de la mà del mateix Nacho Silva, actual president de la companyia i impulsor del pla estratègic que va evitar la bancarrota de la companyia i que actualment genera benefici. Silva va exposar la complexitat d’un sector tan fragmentat com el de l’oli i el delicat moment en què va fer-se càrrec de la companyia per, a partir d’aquí, desgranar les diferents potes del pla estratègic que li ha donat un nou impuls a l’empresa basat en la sostenibilitat, la integritat del producte i a la comunicació dels valors en la salut i la nutrició que aporta l’oli al consumidor.

Nacho Silva és llicenciat en economia per la Universitat de Barcelona, té un postgrau a la Universitat de Siena, un PDG a IESE i més de tres dècades d’experiència en el mercat de consum a gran escala. Ha treballat per Unilever, Panrico i Suntory Schweppes, on va ser responsable dels negocis de la multinacional japonesa de refrescos al sud d’Europa. L’any 2019 es va unir a Deoleo com a president i CEO. Silva és, a més, president de la Federació Espanyola de la Indústria de l’Alimentació i les Begudes (FIAB).